۳۰ مطلب در آبان ۱۳۹۸ ثبت شده است

مننژیت در کودکان و علائم این بیماری چیست؟

مننژیت در کودکان و علائم این بیماری چیست؟

در مقاله زیر به بررسی مننژیت در کودکان می پردازیم.

مننژیت چیست ؟

التهابی که  از طریق عفونت مایع اطراف مغزی و نخاعی بوجود می آید مننژیت، می گویند. بیشتر دلیل بیماری مننژیت عفونت، باکتری‌ ها یا ویروس‌ ها هستند ولی در مواردی دیگر می‌ توانند به دلیل مصرف داروها یا بیماری ‌های خاصی باشند. مننژیت باکتریایی نادر است ولی معمولاً جدی بوده و در صورت عدم درمان به موقع می ‌تواند تهدید کننده‌ سلامت کودکان می باشد.

دلائل مننژیت در کودکان

بسیاری از باکتری ‌ها و ویروس‌ هایی که باعث ایجاد مننژیت می ‌شوند شایع هستند و با دیگر بیماری‌ های معمول مرتبط می ‌باشند. آنهایی که پوست، سیستم ادراری یا دستگاه گوارشی و تنفسی را آلوده می‌کنند، می ‌توانند توسط جریان خون و از طریق مایع مغزی نخاعی که مایعی است در داخل و اطراف نخاع گردش می‌کند، به مننژها راه پیدا کرده و موجب بیماری شوند.

 علائم مننژیت در کودکان

مننژیت در کودکان زیر ۲ سال بسیار خطرناک است و باید جدی گرفته شود، برای اینکه سیستم بدنی کودک ضعیف است و موجب این می شود کودک دچار عفونت مغزی شود. علائم مننژیت در کودکان بستگی به سن کودک و دلیل عفونت دارد و می تواند درهر کودک متفاوت باشد. اولین علائم می‌ توانند بلافاصله ظاهر شوند یا چند روز  بعد از اینکه کودک دچار سرما خوردگی، اسهال و استفراغ یا سایر علائم عفونت شد، شروع شوند.

 علائم شایع این بیماری عبارتند از:

  • کج خلقی کردن کودک
  • تب کردن
  • راش های پوستی
  • فوتوفوبی یا حساسیت چشم به نور
  • تشنج
  • لتارژی یا کم شدن هوشیاری در کودک
  • سردرد در کودک
  • گرفتگی گردن

نشانه های مننژیت در نوزادان

امکان دارد نوزادان مبتلا به مننژیت علائم معمول را نداشته باشند. به جای آن احتمال دارد بسیار عصبی، خسته و تب‌دار باشند.

علائم دیگر مننژیت در نوزادان عبارتند از:

  • گرفتگی بدن و گردن
  • تغذیه ضعیف
  • زردی
  • ایجاد برآمدگی در بالای سر کودک (ملاج)
  • گریه شدید و بلند
  • کاهش غیر طبیعی دمای بدن نوزاد
  • ضعف نوزاد در توانایی مکیدن شیر

علائم مننژیت ویروسی بیشتر شبیه به آنفولانزا است. این علائم شامل تب و سردرد می باشد و احتمال دارد  به حدی خفیف باشد که بیماری تشخیص داده نشود. بسیاری موارد مننژیت ویروسی ظرف ۷ تا ۱۰ روز و بدون هیچ گونه عوارض یا نیاز به درمان برطرف خواهد شد.

 انواع مننژیت در کودکان

مننژیت ویروسی:  مننژیت ویروسی شدت مننژیت باکتریایی را ندارد و با مصرف کردن مایعات فراوان و استراحت کردن داروهای تجویز شده توسط پزشک درمان می شود. درمان آن شامل مصرف آنتی ‌بیوتیک نیست چون آنتی ‌بیوتیک ‌ها بر روی ویروس‌ ها تاثیری ندارند. در صورتی که کودک در بیمارستان بستری شد به دلیل خوب شدن حال عمومی کودک است.

مننژیت باکتریایی :  مننژیت باکتریایی شدید تر است و کودک نیاز به مصرف آنتی بیوتیک دارد و باید در بیمارستان بستری شود. برای از بین بردن باکتری ‌ها، پزشکان آنتی ‌بیوتیک ‌های قوی را وارد جریان خون بیمار می ‌کنند. نوزادان اغلب باید تا دو هفته در بیمارستان و تحت سرم بستری باشند.

در نتیجه با دیدن هر کدام از علائم بیماری مننژیت سریعا کودک را به بیمارستان منتقل کنید، اگر درمان در همان ساعات اولیه انجام شود ۸۵% بیماران سلامتی خود را بدست می آورند.

پیشگیری از مننژیت

باکتریهایی که موجب مننژیت می ‌شوند تا حد زیادی با واکسیناسیون منظم در کودکی قابل پیشگیری می ‌باشند.. در صورتی که نوع خاصی از مننژیت تشخیص داده شود، ممکن است پزشک  به افرادی که با فرد آلوده در تماس بوده ‌اند توصیه کند که برای اینکه جلوگیری کند از مبتلا شدن فرد به مننژیت بخواهد آنتی بیوتیک استفاده کند.در این خصوص توصیه ‌های لازم به بیمار داده خواهد شد.

– دریافت واکسن هموفیلوس آنفولانزا تیپ B یا بیماری Hib .

– دریافت واکسن دیگری علیه مننژیت باکتریایی که خطرناک تر است وجود دارد  که بیشتر در کودک ۱۱-۱۲ سال استفاده می شود . اما برای کودکانی که خطر احتمال به این بیماری را دارند نیز استفاده می شود.

پرستار بچه

 

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
hasty safary

بیماری پمفیگوس چیست و چه علائمی دارد؟

بیماری پمفیگوس چیست و چه علائمی دارد؟

درمان ها و سبک زندگی مناسب برای بیماری پمفیگوس

5 راه طبیعی برای کمک به علائم بیماری پمفیگوس:

1. اجتناب از عفونت های پوستی:

روتختی و حوله های خود را مرتب تغییر دهید و آنها را در مواد شوینده ملایم بشویید. لباس هایتان را زمانی که عرق می کنید عوض کنید و همیشه پس از دوش گرفتن لباس های تمیز بپوشید.

2. کرم ها و پماد های محافظت کننده:

امکان دارد پزشک بتواند گزینه های طبیعی را برای مرطوب کردن پوست، محافظت از آن از باکتری ها و آرام کردن درد، التهاب یا خارش داشته باشد. فقط مطمئن شوید که هر چیزی که روی پوست تان قرار می دهید، خواص تقویت کننده ایمنی ندارد، زیرا فعالیت بیش از حد سیستم ایمنی باعث بدتر شدن علائم پمفیگوس می شود.

3. محافظت از پوست:

به واضح، پوست و غشاهای مخاطی، زمینه های قابل ملاحظه ای برای مبارزه با پمفیگوس هستند. عوارض، زخم و عفونت های جدی می تواند زمانی ایجاد شود که پوست شکاف پیدا کند و یا آلوده می شود به همین خاطر محافظت از یکپارچگی پوستتان بسیار مهم است.

4. مراقبت کردن ویژه از زخم هایتان:

از زخم ها و تاول هایتان به صورت ویژه ای مرقبت کنید این به معنی محافظت ملایم است، ولی به طور کامل پوست خود را تمیز و از خاک، کثیف و میکروب ها زخمتان را دور نگه دارید. برای محافظت از پوست زخمی و بریده شده از عفونت، از باند یا پماد استفاده کنید. در صورتی که عفونت دارید، از پماد ضد میکروبی و منظم تمیز کردن و باند استفاده کنید تا از بدتر شدن آن جلوگیری شود.

5. میزان استرس را در خودتان پایین نگه دارید :

مقدار زیادی استرس می تواند بسیار مضر باشد. این یک مشکل خودایمنی رایج است - به نظر می رسد استرس باعث بروز علائم می شود. استرس را با ایده ها پایین نگه دارید:

  • ورزش یا انجام فیزیوتراپی
  • همراه داشتن اطلاعات تماس پزشک خودتان
  • ماساژ
  • گفتگو با اشخاص کلیدی در زندگیتان (بچه ها، مهم دیگران، خانواده، ناظران) در مورد وضعیتشان
  • از پیش برنامه ریزی کردن
  • همیشه همراه داشتن دستبند هشدار پزشکی
  • همراه داشتن لواز مراقبتی از پوست و زخم

تاثیر استرس در بیماری پمفیگوس

توصیه های پیشنهاد شده توسط پزشک برای بیماران مبتلا به مشکل شدید پوستی پمفیگوس

دستور العمل های طبیعی و عمومی پزشک متخصص پوست برای کنترل و کاهش عوارض بیماری پمفیگوس می تواند شامل :

  • کرم های ضد خارش با مواد طبیعی
  • داشتن سبک زندگی سالم
  • مرطوب کننده های طبیعی و کرم های ضد التهابی

در صورتی که شما در مورد عوارض جانبی در مورد آفتاب، خودتان آگاه دارید، یک کمد لباس شامل لباس های شیک و با کیفیت بالا مانند ژاکت گردن دار، شلوار بلند، بلوز یقه دار، آستین بلند، روسری و غیره برای خودتان تهیه کنید.

برای ماه های گرم یا هوای گرم تر، لباس هایی با پارچه های خنک حاوی SPF داشته باشید.

تاول خود را برای عدم نشر و تخلیه و آلوده نشدنش با باند بپیچانید تا چرک آن به لباستان نریزد.

همیشه مواظب تمیز کردن تاول و بانداژ زود به زودش باشید.

در مورد لوازم تزئیناتیتان هوشمند باشید.

توصیه هایی راجع به بیماری پمفیگوس

بهترین راه برای استفاده از این لوازم را پیدا کنید تا باعث کمترین عارضه ها شوند.

در صورتی که تاول دارید که نمایان هستند و به چشم می آیند، بعنوان مثال چشمان، گردن یا پوست سر، می توانید از لوازمی چون عینک و غیره استفاده کنید.

گزینه هایی از قبیل عینک آفتابی، کلاه های مختلف، روسری و غیره خوب هستند.

از وارد کردن فشار روی ناحیه تاول ها خودداری کنید.

از گرما و خورشید بپرهیزید. پس از بیرون رفتن بعد از خورشید، به ویژه برای افرادی که مبتلا به پمفیج فولیکوس یا بیماری ناشی از مواد مخدر هستند بسیار مهم است.

از نشاسته ذرت یا سایر پودرهای بدون تالک استفاده کنید. آنها را روی پوستتان بریزید و حتی در داخل لباس هایتان تا به جلوگیری از چسبیدن زخمتان به پارچه جلوگیری شود.

از مالیده شدن پوست تحریک شده خود جلوگیری کنید. در صورت نیاز، اسپری های مرطوب کننده و آرایشی استفاده کنید تا از مالیدن کرم های مرطوب کننده، کرم های ضد آفتاب یا آرایشی به پوست تحریک شده تان جلوگیری شود. 

پرستار نوزاد

پرستار سالمند

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
hasty safary

اگر گریه نکنیم چه بلایی سرمان می آید؟

اگر گریه نکنیم چه بلایی سرمان می آید؟

گریه کردن نشانه ضعف شما نیست بلکه گریه کردن موجب  رها سازی احساسات فرد می گردد و این امر از بسیاری بیماری ها جلوگیری می کند.

اگر شما گریه نکنید، بدن شما ...

امکان دارد شنیده باشید که گریه به معنی ضعف شماست، ولی حقیقت این است که گریه، یک رها سازی است. در صورتی که گریه نکنید، احساسات شما ممکن است سر ریز شود و شما را از خوشحالی دور نگه دارد. اگر گریه نکنید، بدن شما برایتان گریه می کند. اگر شما، خود را مجبور کنید که همه چیز ، و تمام کشمکش ها را نگه دارد و اجازه ندهید آنها را به بیرون از خود منتقل کند، به انفجار نزدیک خواهید شد و باید بدانید که ما برای غرق شدن در درون خود و احساساتمان و بروز ندادن آنها، طراحی نشده ایم.

 فواید گریه کردن

گریه نکردن چه بلایی سرمان می آورد؟

ترس از نوع واکنش :

بقیه، چه چیزی در مورد شما می گویند یا آیا شما پس خواهند زد یا نه، باعث می شود که چیزهایی را که در درون خود نگه داشته اید، دیر یا زود خود را رها سازند. در صورتی که گریه نکنید، شروع به رنج کشیدن می کنید، اگر گریه نکنید، غم و اندوه، ناامیدی، افسردگی و اضطراب را تجربه خواهید کرد. شما هر فرصتی دارید برای چیزهایی که نگه داشتن چیزهایی که اینگونه نباشند نگهداری آنها در درونتان، مسیری نیست که می خواهید انتخاب کنید .

اینجا یک مثال وجود دارد : به شریک زندگی خود بگویید که همیشه روی پاهایش را روی میز بگذارد. شما هرگز قبلا چیزی درباره این به او نگفته بودید زیرا می خواستید در ابتدا فکر کنید که این کار شما را ناراحت نکرده است. شما احتمالا شخص دیگری را سرزنش می کنید، شما ممکن است گاه به گاه احساساتتان را در اشکال خاص بیرون بریزید.، مثل "می دانی که من آن را دوست ندارم"، یا اینکه بگذارید با نگاهتان بفهمد که شما خوشحال نیستید.

 مضرات گریه نکردن چست؟

مشکلاتی ناشی از گریه نکردن

ولی این هیچ کاری برای شما انجام نخواهد داد. شما دوباره و دوباره همان گونه نگاه خواهی کرد، تا زمانی که سر هیچ چیز منفجر شوید. اشتباه بزرگ در اینجا ، تظاهر کردن است مانند چیزی که شما را ناراحت نمی کند، در زمانی که واقعا ناراحت میشوید، و نه در زمان ارتباط با آن. شاید شما بر این باورید که دوباره اتفاق نخواهد افتاد. با این حال، شما وارد یکی از بدترین اشتباهات می شوید: جهان انتظارات. بدن شما به شما می گوید که این کار درست نیست. اگر حفظ تمام احساساتتان در درونتان، تبدیل به راه زندگیتان شده، بدن شما شروع به ارسال علائم هشدار دهنده خواهد کرد.

سردردهای تکراری، اضطراب، ناراحتی معده، اگزما یا هر کدام از انواع مشکلات ممکن است گریه ای باشد برای رسیدن کمک به چیزی در درونتان که به شما می گوید در درونتان چیزی خوب نیست. شما نباید آن را نادیده بگیرید. شاید شما نمی دانید که چه اتفاقی می افتد، چرا که از یک تجربه و اتفاق در گذشته می آید که شما حتی آن را به یاد نمی آورید. اما اگر زندگی شما محدودیت دارد، اگر اضطراب دارید یا اگر اغلب اوقات خوب نیستید و احساس خوشحالی نمی کنید، به بدن خود گوش دهید.

 گریه نکردن باعث سردرد می شود

 چرا وقتی که ناراحتی باید گریه کنیم؟

عاقلانه است. از آن برای کشف هسته این مسئله استفاده کنید. بدن شما به هیچ وجه بدون دلیل واکنش نشان نمی دهد. بدن و ذهن شما به هم متصل هستند. اگر شما این مشکل را نادیده بگیرید، دلیل این مشکل را نخواهید یافت و بدنتان خودش نشانش میدهد. این حتی بیشتر و بدتر ادامه خواهد یافت.

اگر شما در قسمت های داخلی خود غرق نشوید و با چیزهایی که باعث صدمه زدن و نارحت شدنتان هستند، روبرو نشوید، دل درد عصبیتان تبدیل به اگزما خواهد شد، و اگزما تبدیل به یک چرخه مشکل دار میشود و آن چرخه مشکل دار به التهاب و ورم پوستی خواهد شد. همانطور که هشدارهای بدنتان را نادیده می گیرید، بدنتان تلاش برای نشان دادن مشکلات را ادامه می دهد تا زمانی که تمام آنچه که به عواملی که باعث نارضایتی شما می شوند، پایان دهید.

 گریه و مشکلات اگزما

باورها، ضربه روحی و تجربیات

مشکلات شما اغلب ناش از اعتقادات، آسیب ها و تجربیاتی است که شما انتخاب نکرده اید و یا به ذهن خود راه داده اید. با این حال، همه آنها در واقع فرصت هایی برای باز کردن چشمانتان، یادگیری و از یاد بردنشان هستند.ترس از گفتن "نه" ممکن است از یک اعتقاد و یا یک تجربه بد باشد که از زمان کودکیتان تا به الان نگه داشته اید.

ترس بزرگ از گفتن آنچه شما احساس می کنید ، ممکن است به دلیل یک تجربه منفی و به علت کمبود عزت نفس پایین و عدم اعتماد به نفس باشد. در مقابل همه آنها تسلیم نشوید هیچ دلیلی برای پاک کردن آنها نیست. هر گونه شکست روحی و تجربه، فرصتی است برای تبدیل شدن به کسی که واقعا می خواهید باشید.

گریه کنید تا بیمار نشوید

پس این را به یاد داشته باشید:

در صورتی که شما گریه نکنید، بدنتان شروع به گریه کردن، خواهد کرد شروع به گریه کنید وقتی که نیاز دارید و بدن خود را از درد وانمود به تظاهر کردن خلاص کنید.

پرستار بچه

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
hasty safary

نشانه هایی که نوزاد شما با شیر مادر سیر نمی شود

نشانه هایی که نوزاد شما با شیر مادر سیر نمی شود

در ماه های اول تولد نوزاد اصلی ترین تغذیه نوزاد شیر مادر است و از این جهت است که سیر شدن نوزاد با این تغذیه سالم اهمیت بالایی دارد برای اینکه علاوه بر رشد وزنی بر عوامل دیگر مؤثر در رشد او تاثیر می گذارد.

علائم سیر نشدن نوزاد با شیر مادر

نداشتن شیر به مقدار کافی ، نگرانی معمول است که بسیاری از مادران شیرده دارند یک مادر، مقدار دقیق شیر مصرفی کودکش  را با بطری می تواند اندازه گیری کند. ولی در صورتی که نوزاد با شیر مادر تغذیه می کند، سیستم اندازه گیری بر روی سینه ها وجود ندارد در نتیجه، چگونه خواهید دانست شیر برای کودک کافی است؟ خوب، در حالی که شما نمی توانید مقدار شیر پستان را اندازه گیری کنید، قطعا راه های دیگری وجود دارد که متوجه احتیاج کودک شوید و یا بهتر گوییم مطمئن شوید که نوزاد شما با شیر مادر به اندازه نیاز بدنی اش تغذیه می شود یا خیر؟ در ادامه این بخش از کودک نمناک به آنها اشاره خواهیم کرد.

نشانه های تغذیه مناسب و کافی نوزاد با شیر مادر

در اینجا نشانه هایی وجود دارد که نشان می دهد کودک به اندازه کافی شیر مادر را خورده است که عبارتند از:

  • افزایش وزن:

افزایش وزن نوزاد بهترین نشانه است که کودک نشان می دهد شیر مادر به عنوان تغذیه برای او کافی است. در چند روز اول زندگی، برای نوزاد شیر خوار طبیعی است که 10 ٪ وزن بدن خود را از دست بدهد. ولی بعد از چند روز اول، افزایش مداوم وزن بهترین راه برای تایید این است که نوزادتان به اندازه کافی تغذیه می کند.

 علائم دیگری که باید مراقب باشید:

  • نوزاد تازه متولد شده هر روز 2 تا 3 ساعت یکبار یا 8 تا 12 بار در روز به خوبی تغذیه می کند.
  • حدود پنجمین روز از زندگی کودک باید 6 تا 8 پوشک از او تعویض شود.
  • هنگام مکیدن پستان ، شیر را در دهان کودک می بینید بعد از شیر دهی پستان ملایم تر از پیش می شود.
  • کودک بعد از پرستاری راضی به نظر می رسد و بین شیر خوردن می خوابد.

تغییراتی در رشد نوزاد به نشانه ناکافی بودن شیر مادر برای تغذیه او

آیا تخیله شکم نشانه قابل اعتمادی است ؟

کودک اولین تخلیه ای که انجام می دهد مامیزه نام دارد و ضخیم ، چسبنده و سیاه ، سبز تیره است . نوزاد تازه متولد شده تا دو روز حداقل چند بار تخلیه دارد پس از آن که مامیزه از بدن عبور کرد تخلیه به رنگ سبز و زرد تبدیل می شود.

در طول چند هفته اول، کودک باید دو یا چند حرکت روده در روز داشته باشد ، ولی بعد از چند هفته اول، الگوی تخلیه تغییر می کند. هر کودکی متفاوت است. بعد از حدود یک ماه، طبیعی است کودک با هر تغییر پوشک یک پوشک کثیف داشته باشد. ولی همچنین حرکت روده کودک هر چند روز یا حتی یک بار در هفته طبیعی است. شیر مادر تغذیه نهایی است و به راحتی هضم می شود. در نتیجه برای برخی از کودکان خیلی تخلیه ندارند ، به همین دلیل، کثیف کمتری بوجود می آید.

 تغییر نوزاد نشانه رشد ناگهانی است یا شیر نا کافی ؟

در صورتی که نوزادتان به خوبی تغذیه می کند، و ناگهان به نظر می رسد تمام وقت پرستار می خواهد و راضی نیست امکان دارد با تامین شیر مادر مشکلی نداشته باشد و جهش رشد باشد.

همه کودکان فرد منحصر به فردی هستند و در زمان های مختلف رشد می کنند. دوره ای که نوزادان امکان دارد جهش رشد داشته باشند در حدود ده روز، سه هفته، شش هفته، سه ماه و شش ماه است . در طی جهش رشد، کودک اغلب با شیر تغذیه می شود. این افزایش شیردهی معمولا تنها چند روز طول می کشد، و لازم است بدن را تحریک کند تا شیر مادر بیشتری برای برآورده کردن نیازهای غذایی رو به رشد خود ، تولید کند.

 خوابیدن نوزادان در طول شب :

در طی دو ماه اول، نوزاد شما باید هر 2 تا سه ساعت، حتی در طول شب ، شیر بخورد. پس از دو ماه، بعضی از کودکان در طول شب کشش بیشتری خواهند داشت دوباره، هر کودکی متفاوت است، در حالی که بعضی از کودکان تا سه ماه در طول شب می خوابند، بعضی دیگر امکان دارد تا ماه ها طول بکشد. همین الگوی خواب نیز برای شیر خشک نوزادان نیز صادق می کند و این نشانه این نیست که نوزادتان به اندازه کافی شیر نمی خورند .

برای بررسی کودکان به طور منظم به دکتر مراجعه کنید، می توانید پزشک اطفال یا پزشک را در عرض چند روز که از بیمارستان مرخص شدید ملاقات کنید تا وزن کودک را چک کند ، و مطمئن شوید شیر مادر به خوبی آنها را تغذیه می کند بسیار مهم است در فواصل زمانی منظم پزشک را ملاقات کنید . در این دیدارها، دکتر کودکتان را معاینه می کند تا رشد مناسب او را چک کند.

خواب آرام و با کیفیت نوزاد نشانه مناسب بودن شیر مادر

چه زمانی باید با پزشک نوزاد خود تماس بگیرید؟

نوزاد شما به خوبی تغذیه نمی کند.

کودک خیلی خواب آلود و اغلب برای شیر خوردن بیدار نمی شود.

ادرار آن ها صورتی، قرمز، خیلی تیره ، زرد پررنگ یا داشتن کم تر از شش پوشک مرطوب در روز بعد از پنج روز از زندگی

کودک با اینکه مکرر شیر می خورد اما گریه می کند.

اینها نشانه هایی هستند که نشان می دهد نوزاد کامل سیر نشده . با پزشک و یا مشاور شیردهی صحبت کنید تا کودک مورد معاینه قرار گیرد و تکنیک شیردهی تان بررسی شود. هرچه زودتر مشکلی که ممکن است را بررسی کنید، حل آن آسان تر خواهد بود.

پرستار بیمار

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
hasty safary

کمبود آهن چه مشکلات پوستی را به وجود می آورد؟

کمبود آهن چه مشکلات پوستی را به وجود می آورد؟

در این مقاله طی بررسی های انجام شده به موضوع مشکلات کمبود آهن برروی پوست می پردازیم.

کمبود آهن در کنار عوارض بسیاری که دارد می تواند در زیبایی و جوانی پوست هم مشکلات و اختلالاتی را ایجاد کند که در ادامه توصیه هایی برای جلوگیری از مشکلات و از بین رفتن زیبایی پوست خواهید خواند.

مضرات کمبود آهن در بدن

کمبود آهن در کنار عوارض بسیاری که دارد می تواند در زیبایی و جوانی پوست هم مشکلات و اختلالاتی را ایجاد کند که در ادامه توصیه هایی برای جلوگیری از مشکلات و از بین رفتن زیبایی پوست خواهید خواند.

 آهن در بدن در داخل سلول ها و در سوخت و ساز متابولیکی نقش بسیار مهمی دارد، همچنین این ماده معدنی در تشکیل هسته گلبول های قرمز هم نقش زیادی دارد و به این دلیل کمبود آن سبب کم خونی می شود.

گفتنی است محل تشکیل گلبول های قرمز، مغز استخوان است و آهن موجود در غذاها سبب اقزایش تشکیل این گلبول ها می شود. آهن در تمام اعمال متابولیکی، سوخت و سازها و همچنین تشکیل سلول ها از دوران جنینی تا پایان عمر نقش بسیار مهم و اساسی دارد.

اختلال در یادگیری، خستگی، ریزش مو و ... از دیگر عوارض کمبود این ماده معدنی است. کمبود آهن سبب می شود که اکسیژن گیری گلبول ها دچار مشکل شود و چون اکسیژن کمتری به مغز می رسد، مغز خسته، فراموشکار و کند می شود.

 باید بدانید که آهن موجود در موادی مانند گوشت قرمز، دل، جگر، کله و پاچه، زبان و مغز به شکل دو ظرفیتی است که به راحتی جذب می شود و هیچگونه تداخلی با مواد مغذی دیگر ندارد.

   آهن در حبوبات بویژه عدس و آهن به وفور وجود دارد و همچنین در برخی سبزیجات نظیر اسفناج، کاهو و کلم نیز این ماده وجود دارد. البته آهن موجود در این مواد و همچنین آهن موجود در مغزهای خوراکی نظیر پسته به صورت سه ظرفیتی بوده که به سادگی قابل جذب نیستند و می توانند با مواد مغذی دیگر تداخل داشته باشند.

 باید دقت داشته باشید که  مثلا جذب آهن موجود در اسفناج با کلسیم موجود در شیر ایجاد اختلال می کند و میزان جذب آهن را کاهش می دهد. مصرف چای سبب اختلال در جذب و کاهش آهن موجود در مواد غذایی گیاهی می شود.

 نان کامل، سبزی تازه، حبوبات، گوشت، تخم مرغ، دل، جگر، قلوه، بادام زمینی، انجیر، کلم، چغندر، عدس، موز، گیلاس، پیاز، سیب و... حاوی مقادیر زیادی از ماده معدنی آهن هستند.

پرستار کودک

پرستار سالمند

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
hasty safary

کم تحرکی کودکان چه مشکلاتی را دربردارد؟

کم تحرکی کودکان چه مشکلاتی را دربردارد؟

در این مقاله به بررسی کم تحرکی کودکان می پردازیم.

به والدین و پرستار کودک باید توصیه شده است که همیشه مراقب کم تحرکی کودک باشید ، اجازه ندهید  کودک علاقه مند به کم تحرکی و یکجانشینی شود، مانع چاقی و اضافه وزن وی ناشی از کم تحرکی شوید، انواع آسیب های مغزی، عیوب انکساری ،یبوست ، پوکی استخوان و دیگر مشکلات گوارشی کودکان کم تحرک را تهدید میکند، سعی کنید با بردن آن ها در فضای آزاد و تشویق آن ها به جنب و جوش مانع به وجودآمدن این بیماری ها در کودکان شوید.

مهم ترین بیماری ای که کودکان کم تحرک به آن دچار خواهند شد چاقی مفرط است و همین عارضه کافی است تا آن‌ ها را به انواع بیماری‌ها دچار شوند بنابراین توصیه می کنیم کودک را به تحرک کردن و فعالیت داشتن تشویق کنید  وحتی کاهی اوقات شما هم با او همراه شوید.

یک متخصص اطفال با توجه به عوارض زندگی آپارتمان ‌نشینی و نبود شرایط مناسب برای تحرک کودکان گفت: کم تحرکی کودکان در دراز مدت، علاوه بر آسیب‌ های جسمی که بر قسمت‌ های مختلف بدن آن‌ ها وارد می کند، می ‌تواند اثرات منفی هم بر سلامت روان کودکان داشته باشد.

کودک کم تحرکی که به چاقی مفرط مبتلا شده است، امکان این که به بلوغ زودرس دچار شود،‌ بسیار زیاد است. همچنین مصرف غذاهای حاوی کربوهیدرات و ذخیره آن به صورت چربی به خصوص در ناحیه شکم کودک کم تحرک، زمینه ابتلا به دیابت و بیماری‌های قلبی و عروقی را در سنین ۳۰ سالگی به بعد ایجاد می کند.

کودکانی که به چاقی مبتلا می شوند، علاوه بر موارد ذکر شده، در معرض بیماری‌ های دیگری از قبیل آلرژی نیز قرار خواهند گرفت. همچنین کم تحرکی کودکان عامل به وجودآمدن یبوست و دیگر مشکلات گوارشی در کودکی و حتی زمینه ابتلا به آن را در سنین بالاتر فراهم خواهد ساخت.

کودکانی که بیشترین سرگرمی آن‌ ها بازی با گوشی ‌های تلفن همراه، تبلت و کامپیوتر است  در معرض بیماری خاصی قرار می ‌گیرند، آرتروز گردن و تغییرات اسکلتی در کودکانی که نشستن آن‌ ها صحیح نیست، همچنین کمردردهای مزمن، ابتلا به عیوب انکساری چشم از جمله خطراتی است که سلامت این کودکان را تهدید می ‌کند که البته از لحاظ آسیب ‌های مغزی ناشی از امواج کامپیوتر و گوشی‌ های همراه نیز در امان نخواهند بود.

کودکان کم تحرک از لحاظ پیشرفت در مهارت‌ های حرکتی خیلی ضعیف ‌تر از کودکانی هستند که بازی ‌های پرجنب و جوش دارند، در گذشته کودکان در حیاط خانه‌ ها بازی های حرکتی مانند لی لی، توپ بازی و دیگر بازی ‌های رقابتی و سرعتی را انجام می دادند، اما به دلیل تغییر شرایط زندگی، خیلی وقتها امکان این بازی ‌ها برای کودکان وجود ندارد. علاوه بر آن ورزش‌ هایی در مدارس انجام می‌ شد که این روزها کمتر از گذشته به چشم می خورد.

متاسفانه بسیاری از والدین  از عوارض کم تحرکی  در کودکان با خبر نیستند و برخی عواقب آن را فراموش کرده‌ اند، یا به این مساله اهمیت چندانی نمی دهند. در نتیجه  لازم است  در مدارس و مکان‌ هایی که امکان آموزش و تبلیغ وجود دارد، برای افزایش تحرک کودکان فرهنگ‌ سازی شود.

علاوه بر تمامی معایب کم تحرکی، عوارض ابتلای کودکان کم تحرک به مشکلات روحی و روانی نیز وجود دارد، به طوری که این کودکان شادابی و طراوتی را که یک کودک فعال دارد، نخواهند داشت و احتمال اینکه گوشه گیر و منزوی شوند نیز در آنها وجود دارد. همچنین به دلیل نداشتن کافی مهارت ‌های حرکتی نسبت به هم سن و سالان خود، از اعتماد به نفس کمتری برخوردارند.

برای اینکه ازعواقب کم تحرکی  درکودکان  جلوگیری کنیم توصیه می شود والدین و پرستار کودک سعی کنند زمینه تحرک کودکان را خارج از منزل به صورت ثبت ‌نام در کلاس ‌های ورزشی و یا بردن آن‌ ها به مکان ‌های بازی که امکان تحرک وجود دارد فراهم کنند. همچنین در منزل چنان‌چه امکان فعالیت و حرکات زیاد وجود ندارد آن‌ ها را تشویق به فعالیت ‌های کم سر و صدا ولی با تحرک کنند. علاوه بر آن برای تقویت مهارت ‌های حرکتی از کودک بخواهند مثلا برای مدت تعیین شده از روی یک خط صاف مانند خطوط قالی حرکت کند و یا حتی با درست کردن یک خط با استفاده از نخ، کودک را به تحرک وا دارند. می توان برای تقویت عضلات و مهارت نیز از کودک بخواهند با قیچی چیزهایی را برش دهد.

پرستار بیمار

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
hasty safary

روانشناسی کودک و نکاتی که درباره آن باید بدانید

روانشناسی کودک و نکاتی که درباره آن باید بدانید

دوران کودکی هر فردی اهمیت فوق العاده ای برای خود دارد از این رو روانشناسی کودک اهمیت خود را از کودک می گیرد.

روانشناسی کودک چیست؟

شخصیت اصلی هر فردی از دوران کودکی اش شکل می گیرد و می توان گفت مهم ترین و تاثیر گذار ترین دوره زندگی افراد، دوره کودکی است. در این دوره فقط مراقبت و نگهداری های جسمی از کودک کافی نیست. کودک نیاز به مراقبت های روحی هم دارد ، والدین و پرستار کودک باید دقت کنند که کودک از لحاظ عاطفی ، شخصیتی و هوشی نیز تقویت شود.

اهمیت روان شناسی کودک

روان شناسی کودک اهمیت خود را از کودک می گیرد، برای اینکه که دوران کودکی انسان اهمیت فوق العاده ای دارد. شاید نگاهی به دوران کودکی انسان و توانائی های نوزاد انسان در مقایسه با دیگر موجودات اهمیت این دوران را آشکارتر سازد. نوزاد انسان در میان دیگر موجودات عالم طولانی ترین زمان را احتیاج دارد که قابلیت ها و توانائیهای خود را پرورش و آشکار سازد. در واقع انسان حدود 18 سال اول زندگی خود را در حال رشد و تکامل در ابعاد مختلف است و این زمان طولانی و با اهمیتی در زندگی انسان است.

از سوی دیگر، نوزاد انسان با کمترین توانایی ها و امکانات (مانند بازتابها) به دنیا می آید و به مراقبت زیاد و شدیدی نسبت به سایر موجودات نیاز دارد (بعنوان مثال در نظر بگیرید که چگونه گوساله گاو بعد از به دنیا آمدن روی پای خود می ایستد، اما نوزاد انسان حتی نمی تواند سر خود را راست نگه دارد). ابن مراقبت توسط پدر و مادر در مرحله اول و توسط اطرافیان و جامعه در مرحله دوم اعمال می شود، اما این مراقبت بدون آگاهی ، دانش و آموزش شیوه های فرزند پروری صحیح امکان ندارد و اهمیت روان شناسی کودک نیز از این دو موضوع (زمان طولانی رشد کودکی و شیوه های صحیح فرزند پروری) ناشی می شود.

 اهمیت و اهداف روانشناسی کودکان

 اهداف روان شناسی کودک

روان شناسی کودک به عنوان یکی از زیر مجموعه های «روان شناسی رشد» با هدف نگاه دقیق و علمی به کودک و نیازهای او و یافتن شیوه های صحیح پرورشی و آموزشی کودک از اولین سالهای تاسیس روان شناسی علمی مورد توجه بوده است. (البته موضوع کودک و مسائل مربوط به او همیشه مورد توجه بوده است). در طول این سالها روان شناسان زیادی از جمله ژان پیاژه ،استانلی هال به مطالعه و تحقیق در مورد جنبه های مختلف رشد کودک پرداخته اند.

 موضوعات مورد مطالعه در روان شناسی کودک

- مطالعه در مورد جنبه های مختلف رشد کودک

رشد یک فرایند چند بعدی است. این رشد شامل رشد جسمی ، رشد زبانی ، رشد عاطفی ، رشد شناختی ، رشد اجتماعی ، رشد اخلاقی و رشد شخصیتی است و توجه به مطالعه در مورد تمام این جنبه ها یکی از اهداف روان شناسی رشد است. توجه و اهمیت به تمام ابعاد رشدی باعث آگاهی و شناختی متعادل و چند بعدی در مورد کودک می شود و والدین و دیگر افراد مربوط با کودک را در درک و رفتار صحیح با کودک یاری می نماید.

 - مطالعه در مورد نیازهای کودک در سنین مختلف

کودکان دارای نیازهای متعددی هستند و در سنین مختلف یکی یا چند مورد از این نیازها در مقایسه با سایر نیاز در اولویت می باشد. بعنوان مثال ، در مرحله نوزادی (صفر تا دو سالگی) نیازهای جسمانی در اولویت قرار دارد. در حالیکه در دوران نوجوانی (سنین بعد از 12 سالگی) احتیاج به استقلال فردی در اولویت می باشد.

 - مطالعه در مورد شیوه های صحیح فرزند پروری

شیوه های صحیح فرزند پروری ، نحوه تعامل و روابط مناسب با فرزندان از مهمترین موضوعات برای روان شناسان کودک می باشد. بیشتر پدر و مادرها فرزند پروری را کاری ساده تلقی می کنند و بر این باور هستند که هر کسی می تواند از عهده این امر برآید. (البته این دیدگاه بیشتر در والدین بدون فرزند دیده می شود) ولی فرزند پروری نیاز به آگاهی و آشنایی با نحوه عملکرد و اصول آن دارد و تحقیقات حوزه روان شناسی کودک اصول و روشهای متعددی را متناسب با سنین مختلف یافته است.

اهمیت و اهداف روانشناسی کودکان

 مطالعه در مورد مقابله با برخی مشکلات رفتاری _ روانی دوران کودکی

کودکان نیز همچون بزرگسالان دچار آشفتگی های روانی - رفتاری می شوند و این مسئله باعث تحقیقات و مطالعات دامنه داری در زمینه انواع این آشفتگی ها و تفاوت آنها با آشفتگیهای رفتاری - روانی بزرگسالان و همچنین شیوه های درمانی این آشفتگی ها شده است. بعضی ار این مشکلات و آشفتگیهای رفتاری - روانی کودکان عبارتند از: اتیسم ، اختلالات یادگیری ، اختلالات توجه ، اختلالات دفعی ، ناخن جویدن و … .

پرستار نوزاد

پرستار سالمند

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
hasty safary

کمبود کلسیم در سالمندان

کمبود کلسیم در سالمندان

در این مقاله به بررسی کمبود کلسیم در سالمندان می پردازیم و راهکارهایی را برای برطرف کردن این مشکل ارائه می دهیم.

هنگامیکه از کلسیم حرف زده می شود همه بیاد استخوان ها و پوکی استخوان ها می افتند. ماده ضروری و مورد نیاز برای سلامت استخوان ها کلسیم است، ولی تأثیر آن فقط به همین جا ختم نمی شود. مشکلات دندانی، خشکی پوست، ریزش مو، شکنندگی دندان ها و همچنین بی خوابی و بعضی از مسائل دیگر هم می تواند در اثر کمبود کلسیم باشد.

بیشترین ماده معدنی که در بدن انسان وجود دارد کلسیم است که در استخوان ها و دندان ها بیشتر تمرکز دارد. البته کلسیم در خون، نرون ها و همینطور در بافت های دیگر بدن هم پیدا می شود.

۷۰ درصد بافت استخوانی از کلسیم تشکیل شده است . گفته می شود که ۷۰ درصد سیستم استخوانی بدن از این ماده معدنی  یعنی کلسیم تشکیل شده است که نقش مهمی در سلامت سیستم عصبی و همچنین رشد تمام سلول های بدن دارد.

کلسیم نقش مهمی در انعقاد خون، کنترل ضربان قلب و همچنین آرامش و انقباض عضلانی دارد. درحقیقت کلسیم در عملکردهای مختلف بدن نقش دارد و نمی شود گفت که کمبود کلسیم تنها باعث به وجود آمدن بیماریهای مزمنی از قبیل پوکی استخوان می شود. به این خاطر که مشکلات مفصلی و حتی بیماری های قلبی عروقی هم  از عوارض کمبود کلسیم خواهد بود.

در صورتی که می خواهید پیش از اینکه کار به اینجا بکشد کمبود این ماده معدنی ضروری را کشف کنید توصیه می کنیم دقت بیشتری  به بعضی از علائم بدنتان داشته باشید. بعضی از این علائم ربطی به استخوان ها ندارد.

 علائم مهم کمبود کلسیم

  • بی خوابی

بسیاری از اختلالات مزمن خواب می تواند در نتیجه کم شدن میزان کلی کلسیم بدن به وجود بیاید. بی خوابی یا بیدار شدن مدام نشان می دهد که بدنتان کمی بیشتر به کلسیم احتیاج دارد.

  • خشکی پوست، ناخن های شکننده

با توجه به اینکه کلسیم نقش احیا کننده سلولی دارد گفته می شود که این ماده معدنی نقش مهمی در سلامت پوست و ناخن ها دارد. در صورتی که بدن کلسیم کافی نداشته باشد مشکلاتی مانند خشکی پوست یا بروز ترک پوستی و همچنین شکنندگی ناخن ها غیرقابل اجتناب می شود. اگر با این مشکلات روبه رو شدید کلیسم بیشتر مصرف کنید.

  • گرفتگی عضلات

کرامپ ها یا گرفتگی عضلانی می تواند به خاطر کار زیاد و خستگی عضلات یا کمبود پتاسیم به وجود آیند. با این حال در صورتی که اهل ورزش باشید و به طور روزانه فعالیت بدنی داشته باشید ولی باز به گرفتگی عضلات دچار می شوید ممکن است به خاطر کمبود کلسیم باشد. اگر درد در ران، بازوها یا پشت ساق پا بروز می کند حتماً کلسیم بیشتر مصرف کنید.

  • موهای ناسالم

دلیل دیگر از عوارض واضح کمبود کلسیم در بدن خشکی پوست ، ریزش و شکنندگی موها هستند. البته این مشکلات ممکن است در اثرعوامل گوناگون دیگری نیز بروز کنند. در نتیجه توصیه می کنیم که اهمیت ویژه ای به تعذیه تان بدهید و در برنامه غذای تان مواد غذایی متنوعی داشته باشید.

  • فشار خون بالا

در تنظیم فشارخون مواد معدنی گوناگونی نقش دارد. کلسیم در کنترل فشارخون تاثیر دارد و به همین خاطر احتیاج کمبود کلسیم می تواند از عوامل افزایش فشارخون شود.

  • مشکلات دندانی

دندان های ما در بافت خود حاوی میزان زیادی کلسیم هستند. به همین دلیل هم کم شدن میزان کلسیم در بدن به طور مستقیم روی سلامت دندان ها تاثیر می گذارد. در صورتی که دچار پوسیدگی یا دیگرعفونت های دندانی می شوید یا اینکه دندان هایتان بیشتر از اندازه شکننده است توصیه می کنیم نسبت به میزان کلسیم بدنتان شک کنید.

  • کمبود کلسیم و دردهای قاعدگی

اگر چه دردهای قاعدگی در خانم ها تفاوت دارد و به دلیل تغییرات هورمونی ایجاد می شود ولی در بعضی موارد این دردها از ناکافی بودن میزان کلسیم بدن نیز به وجود می آید. طبق نظریه متخصصان میزان کافی کلسیم در بدن به کم شدن دردها، ورم شکم، احتباس آب، اضطراب و حتی افسردگی کمک می کند. در صورتی که همیشه از دردهای قاعدگی رنج می برید حتماً به میزان کلسیم بدنتان توجه داشته باشید.

  • منابع غذایی کلسیم

برای بررسی مقدار کلسیم بدن بهتر است به پزشک مراجعه کنید. به طور کلی برای تأمین کلسیم بدن استفاده از میوه های خشک، محصولات لبنی، بروکلی، کلم، آب اسفناج، آب پرتقال، شیر برنج، ماهی و تخم مرغ را در برنامه غذایی خود افزایش دهید. البته می توانید از مکمل های کلسیم هم استفاده ببرید. ولی بهتر است که ابتدا به صورت طبیعی و از طریق مواد غذایی نیازهای بدنتان را تأمین کنید.

  • درد مفاصل و استخوان درد

دردهایی که در مفاصل و استخوان ها به وجود می آید ممکن است نشانگر بروز بیماری های مزمن از قبیل آرتریت یا آرتروز باشند. با این حال گاهی این دردها در اثر شکستن یا کاهش تراکم استخوانی به خاطر کمبود کلسیم نیز بروز می کنند.

  • شکنندگی استخوان ها

کمبود کلسیم موجب کم شدن تراکم استخوان شده و زمینه را برای شکستن استخوان ها و کوفتگی تاندون ها فراهم می کند. کلسیم برای محکم ماندن استخوان ها ضروری است و کمبود آن باعث بروز بیماری های مزمنی مانند پوکی استخوان می شود.

پرستار بیمار

پرستار بچه

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
hasty safary

بیماری تانسموس چیست؟

بیماری تانسموس چیست؟

از جمله بیماری های آزاردهنده روده بیماری تانسموس یا تنسموس است که در موقعیت های اجتماعی شرایط را سخت می کند و شما را مدام به سمت دستشویی فرا می خواند.

دلایل مشترک و درمان های خانگی بیماری تانسموس کدام است؟

ما می دانیم که گاهی اوقات مجبور به دستشویی کردن هستیم این حس اغلب در لحظات و مکان های نامناسب بوجود می آید. شما در جاده ها هستید، به سمت کلبه، 45 دقیقه تا دستشویی راه است، و سپس به طور ناگهانی، شما حس می کنید که باید دستشویی کنید حالا این احساس را تصور کنید، ولی هیچ چیزی برای دستشویی وجود ندارد.

این به طور خلاصه همان بیماری تانسموس است که در این بخش قصد داریم کشف کنیم که تانسموس چیست و برای شما چه معنایی دارد ، از علل و علائم تانسموس تا داروهای خانگی برای درمان آن، ما یک راهنمای مبتدی برای تانسموس ها را ارائه می دهیم و این که چه تاثیری بر روی سلامتی شما دارد.

بیماری تانسموس چیست؟

به سادگی، تانسموس ، تمایل به دفع مدفوع است حتی در صورتی که روده شما خالی باشد، شاید 20 دقیقه پیش مدفوع کردید، ولی این احساس دوباره به شما دست می دهد. به دستشویی می روید ولی هیچ چیزی وجود ندارد یا مقدار آن کم است. علت های متعددی وجود دارد که این امر می تواند اتفاق بیفتد (که ما کمی در مورد آن توضیح می دهیم)، ولی صرف نظر از علت، نتیجه نهایی یکسان است.

 نشانه های تانسموس و روش های درمان تنسموس

به طور خلاصه، بسیاری از چیزها موجب تانسموس می شوند. دلایل متعددی وجود دارد و متأسفانه اکثر این دلایل برای سلامتی شما خوب نیستند. و تانسموس امکان دارد حتی یک نشانه هشدار خوب باشد که نشان می دهد مشکلی در سیستم گوارش شما وجود دارد.

علل تانسموس می تواند شامل موارد زیر باشد که عبارتند از:

  • هموروئید
  • کولیت زخم
  • سندرم روده تحریک پذیر (IBS) که اسهال را به عنوان یک جنبه برجسته دارد.
  • آبسه انکوکتی
  • بیماری کرون
  • دلایل مختلف بی اختیاری مدفوع
  • عفونت کولون (کولیت عفونی)
  • سرطان کولورکتال، تومورها و پولیپ ها
  • گاستروانتریت عفونی
  • پروستات رادیواکتیو یا کولیت (التهاب روده بزرگ یا راست روده به خاطر قرارگرفتن در معرض تابش درمانی)
  • التهاب ناشی از تابش کولون یا رکتوم
  • کولیت عفونی (عفونت کولون با التهاب دیواره کولون)
  • مشکلات سیستم تولید مثل مردان
  • دلایل غیر معمول می توند شامل استفاده بیشتر از مقدار ملین ها و شیاف ها باشد.
  • حرکت اختلال روده
  • هموروئید بزرگ یا ترومبوز (تورم و تورم بینی)
  • یبوست همچنین می تواند احساساتی مثل احتیاج به تسکین روده شما را ایجاد کند، ولی این تانسموس واقعی نیست، بخاطر اینکه مدفوع در روده ها وجود دارد، فقط نمی تواند از طریق سیستم شما حرکت کرد.
  • مسائل مربوط به سیستم تولید مثل زنان از قبیل سندرم مجرای ادرار، آندومتریوز، عفونت غدد پاراوئتیرول و بیماری التهابی لگن

علائم تانسموس:

همانطور که در قسمت های پیش توضیح داده شد، نشانه اصلی تانسموس این است که شما احساس می کنید که احتیاج به حرکت روده ای دارید، در حالی که چیزی در روده ها نیست. در حالی که این بزرگترین و برجسته ترین علامت است، چند مورد دیگر وجود دارد که باید نسبت به آن آگاه باشید.

موارد زیرعلائم رایج تانسموس است که عبارتند از:

  • تهوع یا استفراغ
  • فوریت برای خالی کردن روده
  • تب و لرز
  • گرفتگی عضلات
  • مشاهده خون در مدفوع
  • درد در ناحیه شکمی

این علائم تنها می تواند ناراحتی هایی را که در حال حاضر از آن رنج می برید، را بیشتر کنند ولی نا امید نشوید. چند روش در دسترس وجود دارد که می تواند مشکل شما را حل کند و حرکت روده را به حالت قبل برگرداند.

 درمان برای بیماری تانسموس :

خبر خوب درباره تانسموس این است که در حالی که می تواند مقدار زیادی ناراحتی، ناخوشایندی و درد ایجاد کند، قابل درمان است. در حقیقت، حتی چند درمان خانگی نیز وجود دارد که امکان دارد به شما کمک کند. ولی قبل از هرگونه درمان، با پزشک مشورت کنید. اول، اطمینان حاصل کنید که این تانسموس است که شما از آن رنج می برید و دوم، شما همچنین می خواهید کشف کنید که چه چیزی باعث آن می شود. همانطور که در بخش قبل گفته شد، بسیاری از آنها نگرانی های جدی بهداشتی هستند و شما می خواهید در اسرع وقت با این علل برخورد کنید.

در مورد درمان تانسموس ، امکان دارد پزشک دارو تجویز کند و در موارد فوق العاده شدید، او ممکن است عمل جراحی مانند، پروکتوکوکتومی را توصیه کند با این حال، بعضی از داروهای خانگی برای تانسموس همراه با برخی از ترفندها وجود دارد، که می توانید آن را امتحان کنید.

اقدامات خانگی برای درمان و رفع بیماری تانسموس

- اجتناب از خوردن غذاهای چرب

- در صورتی که غذاهای چرب مانند غذای حاضری و غذاهای سرخ شده امکان دارد به نظر خوشمزه بیاید، ایده خوبی است که آنها را تا موقعی که تانسموس را تحت کنترل بگیرید، کنار بگذارید.

- ورزش منظم

ورزش کردن، حتی خفیف، به طور منظم برای تانسموس و سلامت کلی شما مفید است. این می تواند موجب جوان سازی بدن، تقویت سیستم ایمنی بدن و تحریک پروسه های گوارش شود.

- فیبر بیشتری بخورید

یبوست می تواند تانسموس را بیشتر کند ولی هیچ راهی برای خلاص شدن از آن وجود ندارد، و درد و ناراحتی بدتر می شود. مواد غذایی غنی از فیبر مانند غلات استفاده کنید تا یبوست رفع شود.

- هیدراته بودن

نوشیدن مایعات می تواند به پاک کردن کولون کمک کند و سیسستم گوارش را جاری کند. آب، آب نارگیل و آب میوه را امتحان کنید.

ورزش کردن ازبین برنده بیماری تانسموس

بیماری تانسموس ناراحت کننده است و می تواند باعث درد و خستگی زندگی شود، ولی این تنها دلیل آن نیست که شما باید آن را چک کنید. تانسموس اغلب نشان می دهد که چیزی در سیستم گوارش شما و بدن شما به طور کلی اشتباه است و شما باید در اسرع وقت به دنبال درمان باشید. خبر خوب این است که با شناخت علت اصلی به راحتی قابل درمان است. وقتی که این اتفاق می افتد، و روده شما شروع به حرکت می کند، نگران آن هستید که زمان کافی برای رسیدن به دستشویی دارید.

پرستار سالمند

پرستار نوزاد

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
hasty safary

گره‌ خوردگی زبان کودک چیست؟

گره‌ خوردگی زبان کودک چیست؟

گره ‌خوردگی زبان یا چسبندگی زبان نوزاد وضعیتی است که به‌ دلیل کوتاهی فرنوم یا فرنولوم (پرده زیرزبانی) ایجاد می‌ شود که حرکت زبان را محدود می‌ کند. فرنولوم ‌ها بند هایی کوچک از بافت هستند که در زیر زبان، درون گونه ‌ها کنار دندان آسیای پشتی و زیر لب بالایی قرار دارند، فرنولوم (فرنوم) تا نوک زبان ادامه یافته و باع چسبندگی زبان به دهان می ‌شود.

وقتی جنین در رحم مادر شکل می‌ گیرد، این بند ها رشد برخی از ساختار های دهانی را هدایت می ‌کنند. زمانی که نوزاد به دنیا می ‌آید، فرنولوم ‌ها کمی بلند هستند، گرچه به قرارگیری دندان ‌های نوزاد کمک می‌ کنند.

درحدود دو درصد از نوزادان ممکن است دچار گره ‌خوردگی زبان شوند. اگر فرنوم خود‌ به ‌خود شل شود و اجازه بدهد که زبان آزادانه برای خوردن و حرف ‌زدن حرکت کند، گره ‌خوردگی زبان در کودکی از بین می ‌رود. اما در برخی موارد، لازم خواهد شد که برای آزاد کردن زبان، کودک جراحی انجام دهد.

دلیل گره ‌خوردگی زبان

زبان گره ‌خورده یک روند غیرطبیعی تکاملی در زبان است که از طریق فرنولوم زبانی (پرده زیر زبانی) ضخیم و کوتاه که باعث محدودیت در حرکت زبان می ‌شود، شناخته می ‌شود.

علائم گره‌ خوردگی زبان نوزاد

* ساختار تغییریافته و ظاهر چهره و دندان: گره خوردگی زبان باعث ناهماهنگی دندان ‌های جلو در فک پایین و فاصله بین دو دندان می ‌شود.

* مشکلاتی در خوردن

* خطر خفگی: زبان کمک می‌ کند غذا در مسیر درستی به سمت گلو حرکت کند و مشکل گره ‌خوردگی زبان این کار را غیرممکن می‌ کند، و موجب می ‌شود کودک نوپا نتواند غذای جامد بخورد.

* مشکلات هضم

* تأخیر در حرف زدن یا لکنت زبان

* مشکل داشتن در انجام کارهای ساده ‌ای مانند لیسیدن بستنی

* عدم توانایی زبان برای حرکت میان لب‌ ها

* عدم توانایی لمس سقف دهان به وسیله زبان

* نوک زبان که به نظر صاف یا مربع باشد.

* نوک زبان به نظر دارای شکاف یا قلب شکل است.

* کمبود وزن به این دلیل که نوزاد نمی ‌تواند شیر کافی ‌بخورد و رشد او کمتر از میزان طبیعی است.

علائم گره ‌خوردگی زبان نوزاد در شیردهی

در صورت ابتلای نوزاد به گره‌خوردگی زبان در زمان شیر خوردن دچار مشکل شده و علائم زیر به وجود می‌ آید:

* ایجاد زخم در نوک سینه ‌های مادر در حین و پس از شیر دهی به نوزاد

* نرم و له شدن نوک سینه‌ های مادر پس از شیر دهی

* ایجاد علامت سفید روی نوک سینه‌ های مادر پس از شیر دهی به نوزاد

* مشکل نوزاد برای نگه داشتن نوک سینه مادر

* نوزاد معمولاً سینه نمی ‌مکد و هوا می ‌مکد.

درمان ‌های گره ‌خوردگی زبان کودکان

موارد بسیاری زیادی از گره ‌خوردگی زبان به خودی خود در طی شش هفته اول زندگی نوزادی خود به خود برطرف می ‌شود. بقیه کودکان دیگر یاد می ‌گیرند که با این شرایط به زندگی عادی خود ادامه دهند اما تعداد زیادی از کودکان نیازمند اقدامات اصلاحی هستند. در این صورت تنها راه درمانی این مشکل جراحی است. آزاد کردن زبان نوزاد تنها با روش جراحی امکان پذیرند که این جراحی‌ ها عبارتند از:

* جراحی فرنکتومی (برش فرنولوم)

* در موارد شدید جراحی فرنوپلاستی

جراحی فرنکتومی برای درمان گره‌ خوردگی زبان کودک

از این روش درمانی زمانی استفاده می‌شود که بخش اضافی فرنولوم (پرده زیرزبانی) بسیار ظریف و باریک باشد. این عمل جراحی ساده بوده و بدون بی‌ حسی و در مطب پزشک انجام می ‌شود. و پزشک بخش اضافی فرنولوم یا فرنوم را برش می ‌دهد.

مشکل این جراحی این است که، یک سوم کودکان باید برای بهبودی کامل، دو بار این جراحی را انجام دهند.

جراحی فرونوپلاستی

هرگاه فرنولوم زبان آن قدر ضخیم باشد که نتوان آن را با روش فرنکتومی اصلاح نمود این عمل با یک بی‌ هوشی سبک در بیمارستان انجام می ‌شود این روش هم به صورت بخیه زدن زخم ایجاد شده انجام می ‌شود و هم به صورت لیزری انجام می ‌شود.

مزایای جراحی فرنکتومی

مزایای فرنکتومی معمولاً لحظه‌ ای و مشخص است. جراحی فرنوم (پرده زیر زبانی) فقط چند دقیقه زمان می ‌برد و ناراحتی ناشی از آن ظرف فقط چند روز کاملاً برطرف می ‌شود.

محل جراحی پس از چند هفته بهبود می ‌یابد.

جراحی فرنکتومی زبان در کودکان علاوه بر این که مانع از بروز عوارضی چون تحلیل لثه و فاصله‌ دار شدن دندان ‌ها می‌شود، مشکلات مربوط به شیر خوردن و تغذیه نوزادان را نیز برطرف می‌ کند.

اگر این مشکل در سنین پایین برطرف شود و جراحی برداشتن فرنوم سریع انجام شود، درمان بسیار ساده ‌تر خواهد بود.

جراحی فرنوم با لیزر

جراحی فرنوم با لیزر روش جدید تر و پرکاربرد تری است که به جای قیچی یا تیغ از دستگاه لیزر کوچکی برای از بین بردن فرنوم (پرده زیر زبانی) استفاده می ‌شود. بافت بند زبان با دقت و احتیاط بریده می ‌شود. جراحی با لیزر محبوبیت بالایی نزد پزشکان دارد، چون با خونریزی کمتری همراه است، کمتر به بافت آسیب می ‌زند، دوران بهبود سریع ‌تری دارد و درد پس از عمل آن نیز کمتر است.

چند قطره داروی بی ‌حسی محل مورد نظر را آن ‌قدر بی‌حس می ‌کند که حتی یک کودک ۶ ساله نیز می ‌تواند عمل را به خوبی تحمل کند.جراحی فرنوم یا فرنولوم در کودکان به کمک لیزر برای آنها کاملاً قابل تحمل است.

پرستار کودک

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
hasty safary