افتادگی دریچه میترال در سالمندان

افتادگی دریچه میترال یک نوع بیماری قلبی می باشد که مقدار درگیری قلب با آن در شدت هایی متفاوت از خیلی کم، متوسط و شدید متغیر و ناپایدار می باشد. امکان دارد این بیماری با نارسایی دریچه همراه باشد که این نارسایی هم به صورت خفیف، متوسط و شدید بروز می کند.

دیواره دریچه میترال که یکی از دریچه های قلب است در این بیماری مقداری کلفت شده و بنابراین، اندازه دریچه نسبت به عمق قلب بزرگ می گردد بنابراین مقداری از دریچه تا خورده و حالت افتادگی پیدا می کند.

افتادگی دریچه میترال نوعی بیماری قلبی محسوب می‌ شود و احتیاج به پیگیری ومراقبت مرتب دارد. اشخاص وسالمندانی که افتادگی دریچه میترال بدون نارسایی دارند به طور معمول باید هر سه سال یک بار اکو انجام دهند و در صورتی که این بیماری همراه با نارسایی قلبی باشد، بستگی به شدت نارسایی و علایم بیماری هر ۶ ماه تا سالی یک بار احتیاج به انجام اکو دارند.

از علایم این بیماری تپش قلب و درد در قفسه سینه است و در صورتی که بیماری همراه با نارسایی دریچه نیز باشد، سالمند دچار تنگی نفس می‌ شود. هنگامیکه بیماری افتادگی دریچه میترال در صورت معمول خود به وجود آید، به طور معمول مشکلی برای سالمند به وجود نمی آورد اما در صورتی که همراه با نارسایی باشد، به تبع شدت نارسایی و علایمی که ایجاد می ‌شود، مشکل ‌زا خواهد بود و سالمند باید به پزشک مراجعه کرده و به شکل مرتب پیگیر وضعیت بیماری خود باشد.

بیماری افتادگی دریچه میترال، مادرزادی است و اگر  فرد و سالمندی دچار نارسایی دریچه‌ای میترال است و شدت نارسایی در حال بیشتر شدن باشد، باید به پزشک مراجعه شود تا اقدامات لازم برای درمان انجام شود.

پرولاپس دریچه میترال با تنگی دریچه میترال تفاوت دارد. در تنگی دریچه میترال، دریچه میترال سفت و منقبض است.برای بسیاری از افراد وسالمندان مبتلا به پرولاپس دریچه میترال، علت آن ناشناخته است. درد قفسه سینه علامت رایج در افراد و سالمندانی که مبتلا به پرولاپس دریچه میترال است . درد قفسه سینه ممکن است بسیار آزار دهنده و ترسناک ، ولی خطر ابتلا به حمله قلبی ، مرگ، و یا دیگر مشکلات قلبی را بیشتر نمی کند .

پرولاپس یا افتادگی دریچه میترال یک اختلال شایع دریچه میترال است. که دراین اختلال دریچه ای لت ‌ها بزرگ و طویل وضخیم می ‌شود ودرهنگام انقباض قلب لتهای دریچه به سمت داخل دهلیزچپ کشیده می ‌شوند که بعضی وقتها در این حالت یک یا هر دو دریچه امکان دارد خوب بسته نشوند که باعث بازگشت پس‌زدن خون می ‌شود. این پس زنی خون می‌ تواند منجر به سوفل قلب یا صدای غیرطبیعی در قلب که مربوط به جریان خون غیرطبیعی است . پس ‌زنی میترال معمولاً حالت خفیفی دارد دراین اختلال بعضی از قسمت های ساختمانی دریچه شامل گشادی رینگ دریچه ولتهای دریچه و تاندون کشیده و ضخیم می شود که زمینه برای نارسایی دریچه یا تشکیل لخته یا سوار شدن عفونت روی دریچه را فراهم می کند .

علتها و زمینه بیماری افتادگی دریچه میترال در سالمندان

علت اصلی بیماری افتادگی دریچه میترال کاملاً مشخص نیست ولی به نظر می ‌رسد با توارث مرتبط باشد. پرولاپس یا افتادگی میترال می تواند به دو صورت اولیه و ثانویه بوجود بیاید:

 افتادگی اولیه به واسطه ضخیم شدن یکی از یا هر دو لت دریچه مشخص می‌ شود.

افتادگی ثانویه، لت ‌ها ضخیم نمی ‌شوند بلکه علت افتادگی وارد شدن صدمه ایسکمیک ایجاد شده توسط کاهش جریان نتیجه بیماری عروق کرونر به عضلات نگهدارنده دریچه متصل به تارهای نگهدارنده و یا تغییر عملکرد در افتادگی ثانویه ممکن است ناشی از وارد شدن آسیب به ساختار دریچه طی انفارکتوس میوکاردیال حاد، بیماریهای روماتیسمال وبعضی بیماریهای بافت همبند مثل بیماری مارفان وسندروم اهلر-دانلس وبعضی ازناهنجاریهای مادر زادی مثل آنومالی ابشتاین ونقص سپتوم بین دهلیزی وکادیو میو پاتی هیپر تر وفیک .

علایم بیماری افتادگی دریچه میترال درسالمندان

بیشتر موارد پرولاپس دریچه در تمام عمر بدون علامت بوده و امکان دارد هیچ نشانه ای نداشته باشد . تپش قلب که معمولاً مربوط به انقباضات ناقص بطنی است، اما ضربات مافوق بطنی ضربان غیرطبیعی که در بالای بطن‌ها شروع می‌ شود گاهی نیز دیده می شود .

ممکن است در بعضی موارد نادر بیماران تپش‌ هایی را تجربه کنند بدون آن که ناهماهنگی ضربانی دیده شود.- درد قفسه سینه: این درد مربوط به افتادگی متفاوت از درد قفسه سینه مربوط به بیماری عروق کرونر است و گاهی روی می ‌دهد. معمولاً درد قفسه سینه مانند آنژین صدری نیست اما می ‌تواند ناتوان‌ کننده باشد.

معمولا افتادگی لتهای دریچه میترال موجب نارسایی قلبی نمی شود، اما در موارد نادری که پس زدن خون از بطن چپ به دهلیز چپ وجود داشته باشد، دهلیز چپ و بطن چپ امکان دارد بزرگ شوند که این پیامد مهم و نادری در بیماری پرولاپس میترال است که احتیاج به درمان اختصاصی دارد .

بعضی از علایم بیماران سالمند بیشتر ریشه روحی وروانی وسیکو سوماتیک دارند بیماری روان تنی و ناشی از اختلال سیستم اتونوم هستند مثل افت فشار وضعیتی و یا خستگی زودرس یا حملات پانیک حمله هراس.

در برخی از بیماران با فرم شدید بیماری و نارسایی دریچه و تغییر شکل شدید دریچه که سابقه سنکوپ یا مرگ ناگهانی یا حملات مکرر تپش قلب و آریتمی و تغییرات خاصی در نوار قلب دارند مستعد آریتمی بطنی و حملات قلبی هستند و باید دقیق بررسی شوند.

عوارض بیماری افتادگی دریچه میترال

  • نارسایی قلبگ
  • تپش قلب و آریتمی
  • سندروم نادر مرگ ناگهانی و ...
  • نارسایی شدید دریچه میترال
  • حوادث آمبولیک مانند حملات گذرای مغزی یا کم شدن ناگهانی دید
  • عفونت حاد دریچه قلب اندوکاردیت

موسسه پرستاری مهرگان

پرستار کودک