دلائل سقط جنین

پس از سقط چه کارهایی باید انجام داد؟

 کارهایی که باید بعد از سقط انجام دهید :

  • خواب کافی داشته باشید.
  • حتما پس از سقط مقدار زیادی مایعات برای هیدراته شدن بدن بنوشید.
  • از بلند کردن اجسام سنگین خودداری کنید.
  • غذاهای تازه و سالم بخورید و از ویتامین ها استفاده کنید.
  • از شنا کردن تا دو هفته دوری کنید.
  • عدم استفاده از تامپون یا رابطه جنسی حداقل دو تا چهار هفته
  • استرس و فشار کاری را کم کنید.

خطرات سقط عمدی جنین برای مادر

سقط جنین ناخواسته

سقط خود به خودی جنین فرآیندی طبیعی است که در بارداری ناموفق پیش می آید. ولی سقط عمدی جنین با استفاده از دارو یا دیگر مواد یا عمل جراحی که باقیمانده محتویات رحمی را پاک سازی می کند، اتفاق می افتد.

سقط جنین در صورتی که به طور غیر ارادی و خود به خود اتفاق بیفتد، بیماری جسمی شدیدی  برای خانم باردار به همراه ندارد، یعنی زنان باردار باید به این موضوع توجه داشته باشند که به وجود آمدن هر گونه خونریزی رحمی در این افراد غیرطبیعی است و باید علت آن توسط پزشک متخصص زنان بررسی و مشخص شود. البته باید گفت در اکثر موارد، خونریزی در سه ماهه اول حاملگی، نشان دهنده سقط جنین است. اما سقط عمدی جنین خطراتی را برای سلامتی مادر به همراه دارد.

تعدادی از عوارض مهم مرتبط با سقط عمدی جنین :

  • سرطان دهانه رحم، تخمدان و کبد:  زنانی که یک بار سقط انجام داده اند در مقایسه با زنانی که سقط انجام نداده اند، بیشتر مبتلا به  سرطان دهانه رحم می شوند.
  • مرگ : از جمله دلایلی که موجب مرگ مادر در اثر سقط جنین منجر می شوند، می توان به خونریزی، عفونت، آمبولی، بیهوشی و حاملگی خارج رحم اشاره کرد.
  • سرطان پستان: از عوارض دیگر با سقط جنین خطر سرطان پستان تقریبا دو برابر می شود.

افزایش ابتلا به سرطان به دنبال سقط، با تغییرات هورمونی غیرطبیعی که بارداری را خاتمه می بخشد و تخریب درمان نشده دهانه رحم مرتبط است.

سقط جنین عمدی

سقط جنین عمدی خطر جفت سر راهی پایین آمدن جفت در رحم مادر در بارداری های بعدی را ۷ تا ۱۵ برابر بیشتر می کند.

سوراخ شدن رحم: ۲تا ۳ درصد زنانی که سقط جنین انجام می دهند، در معرض خطر سوراخ شدن رحم قرار دارند. بسیاری از این جراحات تشخیص داده نشده و درمان نمی شوند، مگر این که معاینه  لاپاراسکوپی انجام شود.

خطر سوراخ شدگی رحم برای زنانی که قبلا زایمان کرده اند، یا هنگام سقط بیهوشی عمومی داشته اند، بیشتر می شود.

ممکن است آسیب رحم موجب به وجود آمدن عوارضی در بارداری های بعدی شود و حتی نیاز به هیسترکتومی یعنی درآوردن رحم از بدن شود که خود تعدادی از عوارض دیگر مثل پوکی استخوان را به همراه دارد.

پارگی دهانه رحم:  پارگی های دهانه رحم که نیازمند بخیه زدن هستند، در حداقل یک درصد سقط های سه ماهه اول بارداری اتفاق می افتد. پارگی های کوچک تر نیز که درمان نمی  شوند، در درازمدت باعث می شود که سیستم باروری  تخریب شود.

آسیب دائمی دهانه رحم ممکن است به شل شدن دهانه رحم، زایمان زودرس و عوارض زایمان منجر شود.

خطر تخریب دهانه رحم در سقط های سه ماهه دوم بارداری و در مواردی که از لامیناریا برای اتساع دهانه رحم استفاده نمی شود، بیشتر می شود.

سقط جنین ناخواسته

جفت سر راهی : سقط جنین، خطر جفت سرراهی پایین آمدن جفت در رحم مادر در بارداری های بعدی را ۷ تا ۱۵ برابر بیشتر می کند که خود تهدید کننده زندگی مادر است.

 تشکیل غیرطبیعی جفت به علت تخریب رحمی، خطر بروز بدشکلی های جنینی، مرگ قبل از زایمان و خونریزی بیش از حد طی زایمان را بیشتر می کند.

نوزادان معلول در بارداری های بعدی  : سقط جنین با تخریب رحم و دهانه رحم همراه است که خطر زایمان زودرس، عوارض زایمان و تشکیل غیر طبیعی جفت در بارداری های بعدی را بیشتر می کند. این عوارض از جمله علتهای معلولیت نوزادان است.

حاملگی خارج رحم: سقط به طور ویژه باعث می شود حاملگی های خارج رحم بیشتر شود. حاملگی های خارج رحم، خود تهدیدکننده زندگی مادر بوده و امکان دارد به نازایی منجر شود.

بیماری های التهابی لگن  : این بیماری ها ممکن است خطر حاملگی نابجا را بیشتر کند و باعث شود  باروری کم شود. ۲۳ درصد از زنانی که در زمان سقط، عفونت کلامیدیا دارند، طی چهار هفته دچار بیماری های التهابی لگن می شوند.  به همین دلیل، زنان باید قبل از سقط جنین، برای غربالگری و درمان چنین عفونت هایی به پزشک متخصص مراجعه کنند.

سقط به طور ویژه با تغییرات رفتاری مانند هرزگی، سیگار کشیدن، مواد مخدر و اختلالات تغذیه ای ارتباط دارد که همگی تهدیدکننده سلامتی هستند.

بیماری اندومتریوز:   بیماری اندومتریوز از خطرهای بعد از سقط برای همه زنان است. اندومتریوز بیماریی است که در آن، بافت داخل رحم که آندومتر گفته می شود، به اشتباه در جایی خارج از رحم رشد می کند.

زنان کم سن دو و نیم برابر زنان ۲۰ تا ۲۹ ساله مستعد ابتلا به اندومتریوز بعد از سقط هستند.

التهاب و عفونت بافت رحم: بیماری دیگری است که دارای علائمی مثل درد شکم، تب و افزایش خونریزی می باشد. در واقع انتظار می رود که این مسئله در حدود نیم درصد کورتاژ با ساکشن، علی رغم پیشگیری آنتی بیوتیکی اتفاق بیفتد.

موسسه پرستاری مهرگان

پرستار سالمند