کمبود کلسیم در سالمندان

در این مقاله به بررسی کمبود کلسیم در سالمندان می پردازیم و راهکارهایی را برای برطرف کردن این مشکل ارائه می دهیم.

هنگامیکه از کلسیم حرف زده می شود همه بیاد استخوان ها و پوکی استخوان ها می افتند. ماده ضروری و مورد نیاز برای سلامت استخوان ها کلسیم است، ولی تأثیر آن فقط به همین جا ختم نمی شود. مشکلات دندانی، خشکی پوست، ریزش مو، شکنندگی دندان ها و همچنین بی خوابی و بعضی از مسائل دیگر هم می تواند در اثر کمبود کلسیم باشد.

بیشترین ماده معدنی که در بدن انسان وجود دارد کلسیم است که در استخوان ها و دندان ها بیشتر تمرکز دارد. البته کلسیم در خون، نرون ها و همینطور در بافت های دیگر بدن هم پیدا می شود.

۷۰ درصد بافت استخوانی از کلسیم تشکیل شده است . گفته می شود که ۷۰ درصد سیستم استخوانی بدن از این ماده معدنی  یعنی کلسیم تشکیل شده است که نقش مهمی در سلامت سیستم عصبی و همچنین رشد تمام سلول های بدن دارد.

کلسیم نقش مهمی در انعقاد خون، کنترل ضربان قلب و همچنین آرامش و انقباض عضلانی دارد. درحقیقت کلسیم در عملکردهای مختلف بدن نقش دارد و نمی شود گفت که کمبود کلسیم تنها باعث به وجود آمدن بیماریهای مزمنی از قبیل پوکی استخوان می شود. به این خاطر که مشکلات مفصلی و حتی بیماری های قلبی عروقی هم  از عوارض کمبود کلسیم خواهد بود.

در صورتی که می خواهید پیش از اینکه کار به اینجا بکشد کمبود این ماده معدنی ضروری را کشف کنید توصیه می کنیم دقت بیشتری  به بعضی از علائم بدنتان داشته باشید. بعضی از این علائم ربطی به استخوان ها ندارد.

 علائم مهم کمبود کلسیم

  • بی خوابی

بسیاری از اختلالات مزمن خواب می تواند در نتیجه کم شدن میزان کلی کلسیم بدن به وجود بیاید. بی خوابی یا بیدار شدن مدام نشان می دهد که بدنتان کمی بیشتر به کلسیم احتیاج دارد.

  • خشکی پوست، ناخن های شکننده

با توجه به اینکه کلسیم نقش احیا کننده سلولی دارد گفته می شود که این ماده معدنی نقش مهمی در سلامت پوست و ناخن ها دارد. در صورتی که بدن کلسیم کافی نداشته باشد مشکلاتی مانند خشکی پوست یا بروز ترک پوستی و همچنین شکنندگی ناخن ها غیرقابل اجتناب می شود. اگر با این مشکلات روبه رو شدید کلیسم بیشتر مصرف کنید.

  • گرفتگی عضلات

کرامپ ها یا گرفتگی عضلانی می تواند به خاطر کار زیاد و خستگی عضلات یا کمبود پتاسیم به وجود آیند. با این حال در صورتی که اهل ورزش باشید و به طور روزانه فعالیت بدنی داشته باشید ولی باز به گرفتگی عضلات دچار می شوید ممکن است به خاطر کمبود کلسیم باشد. اگر درد در ران، بازوها یا پشت ساق پا بروز می کند حتماً کلسیم بیشتر مصرف کنید.

  • موهای ناسالم

دلیل دیگر از عوارض واضح کمبود کلسیم در بدن خشکی پوست ، ریزش و شکنندگی موها هستند. البته این مشکلات ممکن است در اثرعوامل گوناگون دیگری نیز بروز کنند. در نتیجه توصیه می کنیم که اهمیت ویژه ای به تعذیه تان بدهید و در برنامه غذای تان مواد غذایی متنوعی داشته باشید.

  • فشار خون بالا

در تنظیم فشارخون مواد معدنی گوناگونی نقش دارد. کلسیم در کنترل فشارخون تاثیر دارد و به همین خاطر احتیاج کمبود کلسیم می تواند از عوامل افزایش فشارخون شود.

  • مشکلات دندانی

دندان های ما در بافت خود حاوی میزان زیادی کلسیم هستند. به همین دلیل هم کم شدن میزان کلسیم در بدن به طور مستقیم روی سلامت دندان ها تاثیر می گذارد. در صورتی که دچار پوسیدگی یا دیگرعفونت های دندانی می شوید یا اینکه دندان هایتان بیشتر از اندازه شکننده است توصیه می کنیم نسبت به میزان کلسیم بدنتان شک کنید.

  • کمبود کلسیم و دردهای قاعدگی

اگر چه دردهای قاعدگی در خانم ها تفاوت دارد و به دلیل تغییرات هورمونی ایجاد می شود ولی در بعضی موارد این دردها از ناکافی بودن میزان کلسیم بدن نیز به وجود می آید. طبق نظریه متخصصان میزان کافی کلسیم در بدن به کم شدن دردها، ورم شکم، احتباس آب، اضطراب و حتی افسردگی کمک می کند. در صورتی که همیشه از دردهای قاعدگی رنج می برید حتماً به میزان کلسیم بدنتان توجه داشته باشید.

  • منابع غذایی کلسیم

برای بررسی مقدار کلسیم بدن بهتر است به پزشک مراجعه کنید. به طور کلی برای تأمین کلسیم بدن استفاده از میوه های خشک، محصولات لبنی، بروکلی، کلم، آب اسفناج، آب پرتقال، شیر برنج، ماهی و تخم مرغ را در برنامه غذایی خود افزایش دهید. البته می توانید از مکمل های کلسیم هم استفاده ببرید. ولی بهتر است که ابتدا به صورت طبیعی و از طریق مواد غذایی نیازهای بدنتان را تأمین کنید.

  • درد مفاصل و استخوان درد

دردهایی که در مفاصل و استخوان ها به وجود می آید ممکن است نشانگر بروز بیماری های مزمن از قبیل آرتریت یا آرتروز باشند. با این حال گاهی این دردها در اثر شکستن یا کاهش تراکم استخوانی به خاطر کمبود کلسیم نیز بروز می کنند.

  • شکنندگی استخوان ها

کمبود کلسیم موجب کم شدن تراکم استخوان شده و زمینه را برای شکستن استخوان ها و کوفتگی تاندون ها فراهم می کند. کلسیم برای محکم ماندن استخوان ها ضروری است و کمبود آن باعث بروز بیماری های مزمنی مانند پوکی استخوان می شود.

پرستار بیمار

پرستار بچه