پرستار سالمند آلزایمری

کمک به بهداشت و مراقبت سالمند آلزایمری

پرستاری کمک به بهداشت و مراقبت شخصی از سالمند آلزیمری در مؤسسه مهرگان به صورت تخصصی انجام می شود و همواره سعی و تلاش این مؤسسه در این است که توانسته باشد بهترین خدمات را به خانواده سالمند ارائه نماید.

وظایف پرستار سالمند آلزایمری

  • استحمام کردن ،
  • لباس پوشاندن،
  • غذا خوراندن،
  • مسواک زدن دندانها،
  • توالت بردن،
  • آراستگی سر و وضع،

استحمام توسط پرستار سالمند آلزایمری

حمام کردن سالمند به صورت منظم 2 بار حداقل در هفته باید انجام شود. با این کار پرستار علاوه بر تمیزی ظاهر از مبتلا شدن به خطر عفونت پوست و قسمت تناسلی را کم می کند. حمام کردن به طور معمول برای سالمند سخت است برای این کار پرستار لوازم حمام را از قبل آماده کرده تا طی هر ساعتی که سالمند دوست داشته باشد حمام کند.

لباس پوشاندن توسط پرستار سالمند آلزایمری

پرستار سعی می کند تا جایی که ممکن است کمک کند که خود سالمند لباس بپوشد ولی در صورتی که سالمند این توانایی را نداشته باشد توسط پرستار لباس پوشانده می شود. پرستار سعی می کند تصمیم گیری برای سالمند کم باشد تا دچار سردرگمی و گیجی کمتری شود. و از لباس هایی برای سالمند استفاده شود که راحت باشد و در صورتی که لباس لباس پوشید از سر را دوست نداشته باشد از لباس های زیپ دار استفاده شود.

غذا خوراندن توسط پرستار سالمند آلزایمری

می توان گفت سخت ترین مسئله پرستار غذا خوراندن به است. سالمند بیمار امکان دارد یادش برود که چه وقت غذا خورده اند و یا غذایی که در دهان دارند بیرون بریزند و یا حتی نحوه استفاده از قاشق و چنگال را یادشان رفته باشد. مسئله دیگری که امکان دارد پرستار با آن مواجه شود. پرستار برای کمک کردن به سالمند از یک برنامه غذایی منظم استفاده می کند و در هر نوبت غذایی تنها یک نوع غذا به سالمند می دهد تا گیج نشود در صورتی که سالمند بیمار بخواهد غذا را با دست بخورد اجازه این کار را به او بدهد چون تغذیه مناسب و کافی مهمتر است و هر هفته  وزن سالمند را کنترل نماید.

مسواک زدن دندانها توسط پرستار سالمند آلزایمری

برای بیشتر سالمندان آلزایمری مسواک زدن کار سختی است. در صورتی که سالمند از دندان مصنوعی استفاده می کند هر شب پرستار دندان را تمیز می کند که لثه ها دچار بیماری نشوند پرستار دقت می کند که زبان و لثه دچار زخم نباشد و در صورت بروز هر نوع زخمی باید به پزشک اطلاع داده شود.

توالت بردن توسط پرستار سالمند آلزایمری

پرستار دفعات برای ادرار یا اجابت مزاج را یادداشت می کند. اگر بیمار بی اختیار ادرار و یا مدفوع است حتما با پزشک باید مشورت کنید و سعی کنید مصرف مایعات را قبل از خواب محدود کنید. به طور معمول نگهداری از سالمند بیماری که مشکل بی اختیاری ادرار یا مدفوع  را طی روز دارد بسیار سخت است.

آراستگی سر و وضع توسط پرستار سالمند آلزایمری

پرستار سعی و تلاش می کند که سر و وضع سالمند آراسته و مرتب باشد و بخاطر اینکه کارها راحت تر صورت بگیرد برای خانم ها یک مدل بستن موها را انتخاب می کند و برای آقایان از ریش تراش برقی استفاده کرده که خطر کمتری نسبت به تیغ دارد. همچنین مراقب ناخن های سالمند بوده و به وقت آنها را کوتاه می کند.

سالمند بیمار امکان دارد مشکلاتی در هماهنگ بودن عضلات و حفظ تعادل داشته باشد که این ها به خاطر مصرف بعضی داروها ایجاد می گردد.

برای جلوگیری از سقوط سالمند پرستار سالمند سعی می کند که همواره:

  • پله ها نرده های مطئمن باشد.
  • پا دری ها به طوری باشد که سالمند لیز نخورد.
  • درجه دمای آب گرم حمام طوری تنظیم شود که سالمند دچار سوختگی نگردد.
  • در حمام و توالت از نرده های محافظ برای تعادل سالمند استفاده شود.
  • پرستار وسایل تیز و برنده آشپزخانه را دور از دسترس سالمند قرار می دهد.
  • پرستار مواد خطرناک شوینده و داروها را از دسترس سالمند دور می نماید

از مهم ترین نکاتی که پرستار سالمند آلزایمری باید رعایت کند این است که وقتی با سالمند بیرون از منزل می روید حتما یادداشتی که روش نام ومشخصات و بیماری او است را بنویسد و در جیبش بگذارد تا در صورتی که سالمند گم شود پلیس بعنوان راهنما از این یادداشت استفاده کند.