زوال عقل و کاهش شنوایی در سالمندان

در این مقاله به بررسی موضوع زوال عقل و کاهش شنوایی در سالمندان سالمند می پردازیم.

یکی از مهارت های تقویت حافظه در سالمندان و به یاد سپردن اطلاعات خوب شنیدن می باشد به همین خاطر سالمندانی که  به دلیل کهولت سن با میزان شنوایی کمتری روبرو می شوند بیشتر در معرض زوال عقلی قرار دارند. سالمندانی که در قسمت گوش میانی و عملکرد عصب شنوایی شان مشکل دارند دچار کاهش شنوایی خواهند شد.

مشکل کم شدن شنوایی مرکزی در سالمندان با توانایی مغز در پردازش صدا هم مرتبط است که در این حالت سالمندان اصولاً عنوان می کنند که  می توانم بشنوم ولی متوجه نمی شود.

 سالمندان مبتلا به کاهش شنوایی مرکزی در مقایسه با دیگر سالمندان بدون چنین مشکلی، دو برابر بیشتر دچار به اختلال شناختی خفیف می باشند. طبق تحقیقات بعمل آمده نشان داده که سالمندانی که ناشنوایی مرکزی دارند دارای روند زوال مشترک در عملکرد سلول های مغزی می باشند که در هنگام مبتلا شدن به زوال شناختی روی می دهد.

 همچنین زوال عقل می‌تواند اثرات مخرب و آزاردهنده ‌ای را برای سالمند ، خانواده سالمند و پرستار سالمند در پی داشته باشد. محققان هنوز نتوانسته ‌اند درمانی برای این بیماری پیدا کنند، ولی در حال تلاش می باشند تا یافته‌ های دقیق‌ تری درباره چرایی و چگونگی به‌ وجود آمدن زوال عقل در سالمندان بیابند. این مشکلات در سالمند مربوط با ادراک است. آزمایشات درک صدا باید در سالمندان بالای ۶۵ سال و همچنین افراد مبتلا به اختلال شناختی انجام شود.

 یکی از رایج ترین ناتوانی ها در افراد مسن و سالمند ناشنوایی و کم شدن شنوایی است که حدودا روی یک سوم سالمندان بالای ۶۵ سال اثرگذار می باشد. در سالمندانی با میانگین سن ۷۵ سال مهارت های شنوایی، تفکر و حافظه شان آزمایش شد واز بین این سالمندان ۲۶ درصد دچار به افت شنوایی محیطی و ۱۲ درصد دچار به افت شنوایی مرکزی و ۳۳ درصد مبتلا به اختلال شناختی خفیف بودند.

 از بین ۱۹۲ سالمند گرفتار افت شنوایی مرکزی، ۱۴۴ نفر یا ۷۵ درصد آنها مبتلا به اختلال شناختی خفیف هم بودند. در مقابل، سالمندان  مبتلا به افت شنوایی پیرامونی در مقایسه با افراد بدون مشکل شنوایی، از احتمال بالاتر ابتلا به زوال شناختی برخوردار نبودند.

راهکار زوال عقل و کاهش شنوایی در سالمندان چیست ؟

استفاده از سمعک در سالمندان ، هم مغز را سالم ‌تر نگه می ‌دارد و هم ارتباط کلامی را با پرستار سالمند گسترش می ‌دهد و در نتیجه از همین طریق به پیشگیری از ابتلا به زوال عقل در سالمند کمک می نماید. دانشمندان عقیده دارند که استفاده از سمعک، هم مغز را سالم ‌تر نگه می ‌دارد و هم ارتباط کلامی را در سالمندان ارتقا می ‌دهد و در نتیجه از همین طریق به پیشگیری از ابتلا به زوال عقل در سالمندان  کمک می ‌کند.

استفاده از سمعک در سالمندان

ضعف شنوایی به سادگی قابل تشخیص بوده و می ‌توان آن را درمان کرد همین روند درمانی می‌ تواند به‌ طور کلی برای قوای شناختی مفید باشد، اگرچه تاثیر چشمگیری بر جا نگذارد. وجود ارتباط بین ضعف شنوایی و زوال عقل در سالمندان امکان ‌پذیر می باشد، ولی تحریک نشدن قوای ذهنی در میان سالمندانی که شدیدا دچار مشکلات شنوایی هستند هم می ‌تواند نقش مهمی در این زمینه ایفا کند.

بعضی از مطالعات نشان داده ‌اند که داشتن روابط اجتماعی فعال و تداوم فعالیت‌ های ذهنی مناسب، دو عاملی هستند که می ‌توانند قوای شناختی سالمندان را تقویت کنند. خود همین انعطاف ‌پذیری ذهنی هم می ‌تواند اثرات ناشی از ابتلا به بیماری آلزایمر را به تاخیر بیندازد.

پرستار بیمار در منزل