معنای گریه در نوزادان

امروه همه مادران در برابرگریه و بی تابی نوزاد و کودک خود قرار گرفته اند و آن را تجربه می کنند امکان دارد هیچ علتی برای آن پیدا نکنند. ناراحت کننده تر این است  که کودک به روشهای معمول ساکت نمی شود و اینطور به نظر می رسد که یک عامل ناشناخته باعث بیقراری ناگهانی کودک شده است.

هنگامیکه  نوزاد گریه می کند مادر و یا پرستار نوزاد در موقعیت و وضعیتی  قرار می گیرد که توجهش برای رسیدگی سریع تر به او بیشتر جلب می شود. در این مقاله اطلاعاتی درباره دلایل گریه کودکان و راهکارهایی برای آرام کردن آنها ارائه شده است.

 نوزادان چرا گریه می کنند ؟

نوزادان نمی توانند بگویند (گرسنه ام یا دلم درد می کند یا لباسم تنگ است ویا خوابم می آید) و… به جای آن گریه می کنند. در واقع با گریه حرفشان را می زنند  در صورتیکه تمام نیازهای نوزاد را برآورده شده ولی باز هم با گریه نوزاد مواجه شدید، چه باید کرد؟ محققان می گویند بعضی از نوزادان به خاطر  اینکه سیستم عصبی آنها هنوز کامل نشده امکان دارد چند ماه اول زندگی بی هیچ دلیل یا به دلایل ناشناخته گریه کنند.

بعضی از نوزادان به نور، صدا، بو و موقعیت های متفاوت حساس هستند و بلافاصله گریه می کنند. بیشتر نوزادان در ۶ هفته اول زندگی به طور متوسط ۳ساعت در روز گریه می کنند اما تا ۳ماهگی گریه بیشتر نوزادان به طور متوسط به یک ساعت در روز می رسد و کم می شود.

وقتی نوزاد گریه می کند، هورمونی در بدن مادر ترشح می شود به نام «پرولاکتین» که باعث می شود مادر به سرعت به گریه کودک پاسخ دهد و نیاز او را برآورده کند. طبیعی است که وقتی مادر نتواند کودک را ساکت کند، احساس ناکامی و شکست پیدا می کند. ولی مادر نباید مهارت پرورش و رسیدگی به نوزادش را دست کم بگیرد و این کاملا طبیعی است که گاهی نوزاد بدون هیچ دلیل واضحی گریه کند.

 اقدامات لازم در زمان گریه کودک چیست ؟

راه حل مشخصی برای ساکت کردن کودکان و نوزادان وجود ندارد چون آنها بسیار متفاوت هستند و یک نوزاد با نوزاد دیگر فرق می کند و هرکدام به یک سری محرک ها پاسخ می دهند. تنها راه تجربه است. یک مادر از طریق آزمون و خطا می تواند بهترین راه را برای ساکت کردن کودکش پیدا کند.

اولین کاری که تعداد زیادی از نوزادان را آرام می کند، او را در وضعیتی مانند جایی که قبلا بوده یعنی رحم مادر قرار دهید. دست های نوزاد را کنار بدنش قرار دهید و با یک پارچه نرم او را ببندید. سپس سرش را نزدیک قلبتان ببرید زیرا که ضربان قلب برایش آشناست، و آرام آرام حرکت کنید.

می توانید او را به شکم روی دست بخوابانید و حرکت دهید. صداهایی شبیه «ش ش» درآورید، زیرا این صداها که شبیه صدای سشوار است، در داخل رحم به گوش او رسیده است. او را به آرامی تکان دهید و سعی کنید تا جایی که می توانید تماس لمسی با وی داشته باشید. تماس لمسی با بدن نوزاد گیرنده های مغزی نوزاد را تحریک و کودک را آرام می کند.

هر قدر این تحریکات بیشتر باشد، احتمال این که کودک زودتر آرام شود، بیشتر است. به آرامی پشت پاها، معده و پیشانی کودک را نوازش کنید. به هنگام تعویض پوشک پاهای کودک را ماساژ دهید و بگذارید کمی تقلا کند. با نوزاد حرف بزنید. شنیدن صدای مادر برای کودک آرام بخش است زیرا نوزاد این صدا را قبلا هم شنیده است. گاهی آوازی زیر لب زمزمه کنید مثل لالایی. کودکان حتی در این سن ریتم و تن صدا را تشخیص می دهند.

همچنین می توانید کودک را داخل گهواره قرار دهید و به آرامی تکان دهید. گاهی لازم است از کمی آب ولرم برای آرام کردن کودک استفاده کنید صدای آب و گرمای آن می تواند گریه بسیاری از بچه ها را قطع کند. او را درون وان مخصوص قرار دهید و بدنش را ماساژ دهید.

توجه او را به یک پرنده، آینه و چیزی که تا به حال ندیده یا کمتر در معرض آن بوده است، جلب کنید در نهایت خونسردی خود را حفظ کنید اگر با عصبانیت یا ناامیدی با او روبه رو شوید، گریه  کودک بیشتر می شود و وارد مرحله جدیدی می شود.

شنیدن گریه مداوم کودک بسیار دشوار است، اما چند نفس عمیق بکشید و دوباره تلاش کنید. گاهی دستپاچگی و تلاش بیش از حد برای ساکت کردن کودک به شیوه های مختلف، نتیجه عکس می دهد و کودک بی قراری بیشتری از خود نشان می دهد.

بنابراین بگذارید ۵دقیقه با صدای بلند گریه کند. بعد این فرصت را به خود بدهید که موقعیت را بهتر حلاجی کنید تا راهی درست برایش پیدا کنید. بهتر است راههایی را که بلد هستید وهمیشه از آن استفاده میکردید را امتحان کنید اگر جواب نداد ،۵دقیقه صبر کنید وبگذاری کودک گریه کند.. بعد روش بعدی را در پیش بگیرید. اگر یک روش منظم و ثابت برای آرام کردن نوزاد در پیش بگیرید، حتی اگر به ظاهر چندان موفق نباشد، کودک به آن عادت می کند و به همان شیوه آرام می شود.

انواع گریه در نوزادان را بشناسید ؟

این  که نمی توان گریه کودکان را دقیقا دسته بندی کرد  درست است اما اصول کلی وجود دارد. نوزادان تازه متولد شده، معمولا گریه ای با صدای بلند و واضح دارند و قفسه سینه شان پس از هر جیغ کاملا پر و خالی می شود بین این گریه ها تنفس کوتاهی می کنند و یک گریه کوتاه تر دارند سپس با رسیدن اکسیژن کافی به قفسه سینه،خود را برای جیغ بعدی آماده میکنند.

وقتی نوزاد چند ماهه است، تنفس نوزاد عمیق تر است بنابراین گریه هایش هم طولانی تر است. وقتی گرسنه است، همراه با گریه پیچ و تاب می خورد. اگرکودک گرسنه نباشد، گریه او طولانی و مداوم است و هر لحظه صدای گریه هایش  بالاتر می رود. اگر درد داشته باشد، گریه گوش خراشی خواهد داشت و چهره اش با دفعاتی که گریه عادی دارد، متفاوت خواهد بود.این گریه به آسانی قطع نمی شود تا زمانی که دردش مشخص شود ورفع شود.

نحوه ماساژ نوزادان هنگام گریه کردن برای آرام کردن نوزادان

یکی از بهترین راه های آرام کردن کودک ماساژدادن است . او را به یک اتاق آرام با نور مناسب ببرید. پوشکش را درآورید و به آرامی پاها، دست ها و معده و پشت او را ماساژ دهید. واکنش کودک به شما می گوید که ماساژ کدام قسمتهایی از بدن را دوست دارد، ابتدا از سر شروع کنید، ضربه های آرامی به پیشانی کودک بزنید سپس دو طرف صورت را به آرامی ماساژ دهید و از پیشانی به سمت گردن بروید.

از شقیقه به سمت فک بروید و ماساژ را ادامه دهید. پشت گوش ها را با انگشت هایتان ماساژ دهید و با یک حرکت دورانی کل جمجمه و سر را ماساژ دهید. سپس دست های کودک را از بازوها تا مچ به آرامی ماساژ دهید. کف دست های کودک  را با انگشت شست فشار دهید و انگشت ها را یکی یکی به آهستگی بفشارید.

قفسه سینه کودک را به آرامی با کف دست و ابتدا به سمت گردن و سپس به دو طرف بدن فشار دهید. شکم  کودک را با هر دو دست که روی هم گذاشته اید به آهستگی فشار دهید و پاها یش را در حالی که انگشتانتان را دور ران کودک حلقه کرده اید، از پایین به بالا و بالعکس ماساژ دهید. هریک از انگشتان پا را به آرامی به طرف خارج بکشید.

فراموش نکنید که گریه کردن کودک بخشی از زندگی طبیعی نوزاد است و راههایی که برای آرام کردن او انجام می دهید، بخشی از توانمندی های مادر و پرستار نوزاد را شکوفا می کند. در نتیجه به جای آشفتگی، خشم، احساس یاس و ناامیدی به خاطر بسپارید که پس از هر بار گریه نوزاد، به تجربیاتتان اضافه می شود و در طول زمان میزان صدمات وارده به نوزاد و کودک کمتر خواهد شد.

موسسه پرستاری مهرگان

پرستار بیمار