پرستار کودک بیمار کم آبی بدن

علت کم آبی در بدن کودک چیست؟

پرستار کودک دلیل  کمبود آب بدن ،  را گاهی اوقات  مقدار از دست رفتن آب و نمک در بدن می داند. این اتفاق می تواند زمانی رخ دهد که کودک دچار تب، اسهال، یا استفراغ است، یا از طریق انجام ورزش های طولانی مدت با تعرق بالا دچار این عارضه شود. بعضی از بیماری ‌ها می توانند نوشیدن مایعات را برای کودک دشوار کنند.

اگر کودکان نتوانند مایعاتی را که از دست رفته جایگزین کنند، دچار بیماری دهیدراسیون یا کم آبی می‌شوند.

علائم و نشانه های کم آبی چیست؟

اگر کودک دارای تب، اسهال یا استفراغ است و یا در طی یک روز گرم یا در طول فعالیت شدید فیزیکی دچار عرق شدیدی می‌شود، پرستار کودک به دنبال علائم کم آبی باشد. این علائم شامل:

  • چشمان گود رفته
  • دهان خشک و چسبنده
  • تحریک پذیری
  • خواب آلودگی یا سرگیجه
  • چند قطره یا بدون اشک گریه کردن
  • پوست خشک و سرد
  • کمتر از حد معمول ادرار کند یا پوشک نوزاد کمتر مرطوب باشد.
  • در نوزادان نقطه نرم (fontanelle) در بالای سر به نظر دچار گود رفتگی است.

مهم است پرستار کودک علائم اولیه کم آبی را بداند و در صورتی که کودک این علائم را دارد به سرعت واکنش نشان دهد.

هدف در درمان کمبود آب بدن، جایگزینی مایعات و بازگرداندن مایعات بدن به سطح عادی است.

کودکانی که دچار کم آبی خفیف به دلیل انجام فعالیت های زیاد شده اند احتمالا دچار تشنگی می شوند و باید هر مقدار که می‌ خواهند آب بخورند.

در نتیجه پرستار باید شرایط را فراهم کند تا کودک در یک نقطه خنک و سایه دار استراحت کند تا مایعات از دست رفته بدن او جایگزین شوند.

کودکان مبتلا به کم آبی خفیف تا متوسط ​​در اثر اسهال ناشی از یک بیماری  مثل التهاب معده و روده باید مایعات از دست رفته خود را جایگزین کنند. این عمل به عنوان بازیابی آب بدن شناخته می‌ شود.

این کار با دادن یک مایع ویژه به نام محلول آبرسانی دهان (ORS) به مدت ۳ تا ۴ ساعت انجام می شود. ORS  در بسیاری از فروشگاه های مواد غذایی و داروخانه ها بدون نسخه در دسترس است.

اگر کودک به خوبی به دهیدراسیون پاسخ دهد، پرستار کودک می تواند به تدریج جرعه های با حجم و فاصله بیشتر به کودک دهد. حتی کودکانی که استفراغ می کنند معمولا می توانند با این روش دهیدراسیون را انجام دهند، زیرا جرعه های کوچک و مکرر در بین دفعات مختلف استفراغ جذب می شوند.

یک نوزاد شیرخوار باید همچنان مورد مراقبت پرستار کودک قرار گیرد، حتی در حین دهیدراسیون، مگر اینکه مکررا استفراغ کند.

پرستار ORS  را در بین غذا دادن به نوزاد قرار دهد.

پرستار کودک دادن شیر خشک به کودک را حین دهیدراسیون متوقف کند، و این کار را به محض اینکه معده‌ نوزاد می تواند مایعات را حفظ کند و علائم کم آبی را نشان نمی‌ دهد، دوباره ادامه دهد.

پرستار کودک از دادن آب آشامیدنی، نوشابه، زنجبیل آلو، چای، آب میوه، دسر ژلاتینی (ژله) یا آبگوشت به کودک خودداری کند. چون ترکیب مناسب از شکر و نمک را ندارد و می توانند اسهال را بدتر کند.

کودکان بزرگتر می توانند از نوشیدنی های ورزشی استفاده کنند، اما برای کودکان و نوزادان مناسب ترین روش ORS است.

هنگامی که کودک دچار دهیدراسیون شد

پرستار کودک می ‌تواند از یک رژیم غذایی معمول از جمله شیر مادر، شیر خشک یا شیر استفاده کند.

به بعضی از کودکان دچار کم آبی وقتی که ORS داده می شود، بهبود نمی یابند؛

به خصوص اگر اسهال انفجاری دارند (اغلب خروج مدفوع با فشار و بسیار بلند هستند) و یا اگر مکرر استفراغ می ‌کنند.

هنگامی که به این دلیل کمبود مایع بدن کودک را نتوان جایگزین کرد، پرستار کودک ممکن است مجبور شود کودک را برای دریافت مایعات داخل وریدی و سرم (IV) به بیمارستان انتقال دهد.

اگر پرستار، کودک را در خانه مورد درمان دهیدراسیون قرار می‌دهد و احساس می کند که بهبودی نداشته یا کمبود آب بدن بدتر شده است، با پزشک تماس بگیرد یا کودک را به نزدیکترین اورژانس ببرد.

پرستاری از بچه در منزل