ویژگی های یک پرستار خوب برای پرستاری از کودک چیست؟

پرستاری کودک فردی است که کمک می کند کودک زودتر مستقل شود ولی شما باید او را بخوبی بشناسید. پرستار کودک که شب خواب است و بیدار نمی شود کافی است که مورد اطمینان باشد اما برای نوزادان و کودکانی که زیر پنج ماه که امکان دارد شب بیدار شوند باید کسی باشد که او را بشناسند و دوست داشته باشند. بیشتر بچه ها موقع بیدار شدن از خواب در صورت دیدن فرد غریبه وحشت زده شده و گریه می کنند.  

توجه داشته باشید برای پرستاری از کودک، پرستار باید بچه ها را دوست داشته و زبانشان را بفهمد و با آنها مهربان باشد. پس پیش از مشغول به کار شدن پرستار کودک را استخدام کنید و در خانه باشید و رفتارش را ببینید.

برای پرستار کودک خود بهتر است دفتر یادداشتی تهیه کنید و کارهای روزانه از قبیل ساعت خواب، شماره تلفن پزشک و همسابه برای مواقع ضروری، جای کهنه ها، لباس خواب و دیگر لوازم ضروری را در آن نوشته و برای درست و بهتر انجام شدن به پرستار بدهید.

پرستاری از کودک برای والدین چه مزایایی دارد؟

پدر و مادرانی که پرستار کودک دارند به دیگران هم توصیه می کنند چون دیگر نیازی ندارند از فامیل کمک بخواهند تا کودک آنها را نگهداری کند و همینطور دیگر مشکل رفت و آمد فرزند خود از مهد کودک را هم ندارند.

پرستار کودک برای پدر و مادرانی که صبح زود سر کار می روند گزینه خوبی است چون لباس کودک را می پوشاند و وسایل او را آماده می کند و بیرون می برد. و همینطور با داشتن پرستار فرزند در خانه می ماند و مطابق برنامه می خورد و می خوابد.

ویژگی های یک پرستار کودک برای پرستاری از کودک نوپا

برای مراقبت و نگهداری از کودک پرستار وظایفی دارد که باید به آن ها آشنا باشد و در صورت عدم این اطلاعات والدین باید این وظایف را برای او مشخص نماید. این وظایف عبارتند از:

  • داشتن نظم و زمان مشخص برای بازی به کودک
  • مراقبت های اولیه
  • الگوهای رفتاری مناسب برای فرزند

پرستار کودک باید الگوی مناسبی برای فرزند شما از نظر رفتاری باشد. همچنین به احساسات و اعصاب خود مسلط باشد چون کودکان رفتار اطرافیان خود را می بینند و آن را یاد گرفته و تکرار می کنند. والدین باید این موضوعات را به پرستار کودک توضیح بدهند. چون کودکان در سن پایین دوست دارند مثل اطرافیان رفتار کنند و از آنها تأثیرپذیر هستند، پس دقت داشته باشید الگوی رفتار مناسب پرستار بعنوان یک موضوع مهم است و روی شکل گیری شخصیت کودک موثر است.

کودکان دوست دارند مستقل باشند برای این موضوع پرستار را توجیه کنید خط قرمز رفتاری کودک شما چیست و به چه صورت کودک را به رعایت نظم مجبور سازد. تشویق کودک برای انجام کارهای درست موجب بالا رفتن اعتماد به نفس در کودک می شود.

پرستار روال خواب کودک را باید بداند چون خواب و غذا در رشد و سلامت بهتر کودک تأثیر بسزایی دارد همواره شرایط برای خواب و استراحت کودک مهیا باشد و یکی از نکته های مهم برای پرستاری از کودک همین مورد است.

پرستار کودک از روز اول کار باید برای استفاده از تلویزیون محدودیتی برای کودک اعمال کند تا اینکه بخواهد این عادت تماشای زیاد تلویزیون را از کودک دور نماید.

از مسئولیت های مهم پرستار تمیز نگه داشتن کودک است. شستن دست و صورت، عوض کردن پوشک و تمیز کردن بینی و گوش از این موارد است. در صورتی که پرستار شبانه روز باشد وظیفه حمام کردن و مسواک زدن هم به عهده او می باشد. هم چنین پرستار باید لباس کودک را قبل از خواب عوض نماید.

اهمیت تحصیلات برای پرستاری از کودک

پیش از اینکه پرستار کودک را انتخاب کنید با دقت به ویژگی های آن توجه کنید مثل داشتن تحصیلات پرستار که شرط لازم است ولی ضروری نیست. در صورتی که پرستار تحصیلات بالایی داشته باشید بهتر می تواند رابطه بین کودک و خود داشته باشد ولی کافی نیست. پرستار کودک باید دوره های کودک یاری و روانشناسی را گذرانده باشد همچنین دوره های کمک های اولیه هم لازم است.

 رفتار با نوزاد